Sokeriaineenvaihdunnan, fyysisen aktiivisuuden ja kunnon yhteys ylipainoisten henkilöiden ääreishermoston toimintaan.

Kastellin tutkimuskeskus, Auditorio, Aapistie 1

Ttm & KTM Henri Isojärvi

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Elinikäisen terveyden tutkimusyksikkö

Lääketiede

Dosentti Arja Uusitalo, Helsingin urheilulääkäriasema, Työterveyslaitos

Professori Raija Korpelainen, Oulun Yliopisto, Elinikäisen terveyden tutkimusyksikkö; ODL Liikuntaklinikka

Liikunta ja hyvä kunto edistävät ylipainoisen henkilön ääreishermoston terveyttä

Tuore Oululainen väitöstutkimus osoittaa, että säännöllinen liikunta ja hyvä kunto edistävät ylipainoisen henkilön ääreishermoston terveyttä.

Tutkimuksessa todettiin myös, että ennen tyypin 2 diabeteksen puhkeamista oireettomilla ylipainoisilla on jo nähtävissä negativiisia muutoksia ääreishermoston toiminnassa. Liikunta ja hyvä kunto voivat siis ehkäistä ääreishermoston toiminnan heikentymistä jo ennen tyypin 2 diabeteksen toteamista.

Tutkimukseen osallistui 40 ylipainoista (painoindeksi keskimäärin 34) henkilöä, joiden keski-ikä oli 49 vuotta. Ääreishermoston toimintakykyä mitattiin hermoratatutkimuksella. Liikuntahistoria selvitettiin kyselyllä ja nykyinen fyysinen aktiivisuus mitattiin askelmittarilla. Kestävyyskunto mitattiin polkupyöräergometritestillä.

Tyypin 2 diabetes on merkittävä kansanterveydellinen ongelma. Tyypillinen taudin komplikaatio on ääreishermoston toiminnan heikentyminen, mikä voi oireilla raajoissa kipuna ja tunnottomuutena. Tautiin liittyvä sokeritasapainon häiriö vaikuttaa haitallisesti ääreishermoston toimintaan jo ennen varsinaisen diabeteksen puhkeamista. Ylipainoisia tulee kannustaa liikkumaan, sillä vähäiselläkin liikunnan lisäyksellä voi olla positiivinen vaikutus myös ääreishermoston toimintaan.