Sosiaalisia kartografioita korkeakoulutuksen kansainvälistymisestä Kanadassa. Tutkimus poikkeuksellisuuden tendensseistä ja artikulaatioista
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kaljusensali (KTK 112)
Väitöksen aihe
Sosiaalisia kartografioita korkeakoulutuksen kansainvälistymisestä Kanadassa. Tutkimus poikkeuksellisuuden tendensseistä ja artikulaatioista
Väittelijä
Master of Science (Anthropology) Rene Suša
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden ja opettajankoulutuksen yksikkö
Oppiaine
Korkeakoulutuksen kansainvälistyminen
Vastaväittäjä
Apulaisprofessori M. Ayaz Naseem, Concordia University Montreal, Kanada
Kustos
Professori emerita Rauni Räsänen, Oulun yliopisto
Kanadalaisen monikulttuurisuuden toinen tarina: Taloudellisten motiivien ja oman edun tavoittelun suuntaamaa ehdollista inkluusiota
Kanadalaista monikulttuurisen yhteiskunnan mallia ylistetään usein yhtenä maailman edistyksellisimpänä, inklusiivisimpana, avoimimpana ja suvaitsevimpana. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat kuitenkin siihen, että julkisesti esitetyt sitoumukset toteuttaa inkluusiota ja tasa-arvoa sisältävät ehtoja. Nämä sitoumukset näyttävät pohjautuvan tiettyihin henkilökohtaisiin ja kollektiivisiin intresseihin, projektioihin ja mielihaluihin, jotka selkeästi rajoittavat mahdollisuuksia enemmistöjen ja vähemmistöjen välisille aidoille ja tasa-arvoisille suhteille, eritoten maahanmuuttajien ja kansainvälisten opiskelijoiden kohdalla.
Tarkempi tarkastelu osoittaa, että nämä intressit heijastelevat kanadalaisen yhteiskunnan avoimuuden, suvaitsevuuden ja inkluusion narratiiveja, jotka ylläpitävät ideaa Kanadan kulttuurisesta ja eettisestä paremmuudesta. Ajatus paremmuudesta muuttaa inkluusion muotoa siten, että tullakseen osaksi yhteiskuntaa, ulkopuolelta tulevien yksilöiden pitää hyväksyä paikkansa tässä olemassa olevassa hierarkiassa, eikä Kanadan monikulttuurisessa mosaiikissa ole sijaa sitä kritisoiville äänille.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia käsityksiä kanadalaisilla korkeakouluopiskelijoilla on Kanadasta, kanadalaisista ja maahanmuuttajista. Tutkimuksen aineiston muodostaa kysely (n=1451), joka kerättiin seitsemästä kanadalaisesta yliopistosta vuosina 2013-2015. Kyselyn aiheena on korkeakoulutuksen kansainvälistyminen ja se on osa laajempaa Ethical Internationalization in Higher Education (EIHE) -projektissa (2012–2016) syntynyttä kyselytietokantaa.
Tarkempi tarkastelu osoittaa, että nämä intressit heijastelevat kanadalaisen yhteiskunnan avoimuuden, suvaitsevuuden ja inkluusion narratiiveja, jotka ylläpitävät ideaa Kanadan kulttuurisesta ja eettisestä paremmuudesta. Ajatus paremmuudesta muuttaa inkluusion muotoa siten, että tullakseen osaksi yhteiskuntaa, ulkopuolelta tulevien yksilöiden pitää hyväksyä paikkansa tässä olemassa olevassa hierarkiassa, eikä Kanadan monikulttuurisessa mosaiikissa ole sijaa sitä kritisoiville äänille.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, minkälaisia käsityksiä kanadalaisilla korkeakouluopiskelijoilla on Kanadasta, kanadalaisista ja maahanmuuttajista. Tutkimuksen aineiston muodostaa kysely (n=1451), joka kerättiin seitsemästä kanadalaisesta yliopistosta vuosina 2013-2015. Kyselyn aiheena on korkeakoulutuksen kansainvälistyminen ja se on osa laajempaa Ethical Internationalization in Higher Education (EIHE) -projektissa (2012–2016) syntynyttä kyselytietokantaa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024