Studiomalli T-mallisen tietotyöläisen korkeakoulutuksessa, tapaustutkimus LAB-mallista
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kainuunsali (L2)
Väitöksen aihe
Studiomalli T-mallisen tietotyöläisen korkeakoulutuksessa, tapaustutkimus LAB-mallista
Väittelijä
Diplomi-insinööri Kari-Pekka Heikkinen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, Tuotantotalouden yksikkö
Oppiaine
Tuotantotalous
Vastaväittäjä
Professori Raija Hämäläinen, Jyväskylän yliopisto
Kustos
Dosentti Jukka Majava, Oulun yliopisto
Monialainen studio haastaa oppimaan rajoja ylittämällä
Oulun ammattikorkeakoulun kehittämässä monialaisessa koulutusmallissa, LAB-mallissa, opitaan 2000-luvun tietotyöläisen taitoja. Monialainen studio oppimisympäristönä haastaa eri alojen opiskelijat käyttämään ammatillisia taitojaan projektimuotoisissa opinnoissaan vertais- ja valmentajapalautteen avulla.
Väitöstutkimus selvitti, että studiomallisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen on viime vuosina lisääntynyt korkeakoulutuksessa maailmanlaajuisesti. Lisäksi selvitettiin, että LAB-malli sisältää enemmän toimialakohtaisia sekä työelämässä käytettyjä käytänteitä ja menetelmiä kuin muut studiomallit.
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, rajojen ylittämisen taito ja verkostojen avulla oppiminen, eli niin kutsutut metataidot ovat tulleet yhtä arvostetuiksi kuin alakohtaiset taidot. Väitöstutkimuksessa keskityttiin ammatillisten rajojen ylittämiseen studiomallisessa ja monialaisessa oppimisympäristössä, esimerkiksi kuinka liiketalouden, insinööritieteiden ja graafisen alan opiskelijat oppivat toisiltaan. Tämän lisäksi selvitettiin, kuinka laajoja ja mihin tarkoitettuja oppimisverkostoja opiskelijat muodostivat. Laadulliset tapaustutkimukset toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Oamk LABs -oppimisympäristöissä.
Väitöskirja osallistuu keskusteluun korkeakoulutuksen yhteiskunnallisesta vaikutuksesta sekä monialaisen ja studiomallisen oppimisen mahdollisuuksista tietotyöläisten kouluttamisessa. Väitöskirjatutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää studiomallisten oppimisympäristöjen kehittämisessä korkeakouluissa.
Väitöstutkimus selvitti, että studiomallisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen on viime vuosina lisääntynyt korkeakoulutuksessa maailmanlaajuisesti. Lisäksi selvitettiin, että LAB-malli sisältää enemmän toimialakohtaisia sekä työelämässä käytettyjä käytänteitä ja menetelmiä kuin muut studiomallit.
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, rajojen ylittämisen taito ja verkostojen avulla oppiminen, eli niin kutsutut metataidot ovat tulleet yhtä arvostetuiksi kuin alakohtaiset taidot. Väitöstutkimuksessa keskityttiin ammatillisten rajojen ylittämiseen studiomallisessa ja monialaisessa oppimisympäristössä, esimerkiksi kuinka liiketalouden, insinööritieteiden ja graafisen alan opiskelijat oppivat toisiltaan. Tämän lisäksi selvitettiin, kuinka laajoja ja mihin tarkoitettuja oppimisverkostoja opiskelijat muodostivat. Laadulliset tapaustutkimukset toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulun Oamk LABs -oppimisympäristöissä.
Väitöskirja osallistuu keskusteluun korkeakoulutuksen yhteiskunnallisesta vaikutuksesta sekä monialaisen ja studiomallisen oppimisen mahdollisuuksista tietotyöläisten kouluttamisessa. Väitöskirjatutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää studiomallisten oppimisympäristöjen kehittämisessä korkeakouluissa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024