Teknologiatuettu tilastojen oppimiskokeilu: tapaustutkimus lukioasteella
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, Kaljusensali, KTK112
Väitöksen aihe
Teknologiatuettu tilastojen oppimiskokeilu: tapaustutkimus lukioasteella
Väittelijä
Filosofian maisteri Juho Oikarinen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustiede
Oppiaine
Kasvatustiede
Vastaväittäjä
Dosentti Sari Havu-Nuutinen, Itä-Suomen yliopisto
Kustos
Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto
Teknologiatuettu tilastojen oppimiskokeilu: tapaustutkimus lukioasteella
Tässä väitöstutkimuksessa on sovellettu tietokoneavusteista yhteisöllistä oppimista ja yhteistoiminnallisuuden soveltamista lukion pitkän matematiikan opetukseen. Tarkoituksena on ollut kehittää lukiomatematiikassa tilastojen opetusta sekä opiskelijoiden sähköistä arviointia. Tutkimus tuottaa tietoa luokkahuonetutkimuksesta, tietokoneavusteisesta yhteisöllisestä oppimisesta ja opiskelijoiden tilastollisen lukutaidon kehittymisestä lukioasteella.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijoilla näyttää olevan erilaisia lähtötasoja tilastollisessa lukutaidossa ja vaikeuksia ymmärtää peruskoulun opetussuunnitelman mukaisia tilastollisia peruskäsitteitä. Tutkimuksessa käytetty teknologiatuettu ja yhteisöllinen tilastojen oppiminen edistää ja mahdollistaa eriaikaista pienryhmätyöskentelyä. Tulosten mukaan opiskelu ryhmissä tuki opiskelijoiden oppimista ja sähköinen ja interaktiivinen oppimateriaali selkiytti tilastojen sisältöihin liittyviä opeteltavia asioita.
Koulussa erityisesti matematiikan opinnoissa opiskelijat ovat tottuneet perinteiseen opettajajohtoiseen työskentelyyn. Opiskelijat kokivatkin haasteellisuutta siirryttäessä perinteisestä opettajajohtoisesta opetusmenetelmästä oppijakeskeiseen teknologiatuettuun ja yhteisölliseen oppimismenetelmään. Tulosten mukaan opiskelijoilla on ollut vain vähän aikaisempia kokemuksia tutkimuksessa käytetystä oppimismenetelmästä. Tämän tutkimuksen valossa näyttää ilmeiseltä, että produktiivisen yhteistoiminnallisuuden oppimiseen tarvitaan harjoittelua. Tutkimustulosten mukaan artikulaatio ja laatu matemaattisissa keskusteluissa lisääntyivät oppimistilanteissa opiskelijoiden ryhmätyöskentelytaitojen kehittyessä.
Verrattaessa kontrolliryhmän ja opetuskokeiluun osallistuneiden opiskelijoiden kurssikokeen oppimistuloksia, molemmat ryhmät osasivat yhtä hyvin. Tutkimustulosten mukaan tilastollisesti merkittävä ero oli havaittavissa opetuskokeilu- ja kontrolliryhmän välillä ainoastaan viivästetyssä lopputestissä ja vaikutuksen suuruus oli keskivoimakasta. Interaktiivinen opetusmateriaali sekä teknologiatuettu ja yhteisöllinen opetusmenetelmä näyttäisivät edistävän tilastollisen lukutaidon kehittymistä. Tästä huolimatta opiskelijat suhtautuivat kriittisesti opiskeluun kyseisellä menetelmällä, mikä osoittaa että he näyttäisivät olevan perinteisen opettajajohtoisen opetusmenetelmän kannattajia.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijoilla näyttää olevan erilaisia lähtötasoja tilastollisessa lukutaidossa ja vaikeuksia ymmärtää peruskoulun opetussuunnitelman mukaisia tilastollisia peruskäsitteitä. Tutkimuksessa käytetty teknologiatuettu ja yhteisöllinen tilastojen oppiminen edistää ja mahdollistaa eriaikaista pienryhmätyöskentelyä. Tulosten mukaan opiskelu ryhmissä tuki opiskelijoiden oppimista ja sähköinen ja interaktiivinen oppimateriaali selkiytti tilastojen sisältöihin liittyviä opeteltavia asioita.
Koulussa erityisesti matematiikan opinnoissa opiskelijat ovat tottuneet perinteiseen opettajajohtoiseen työskentelyyn. Opiskelijat kokivatkin haasteellisuutta siirryttäessä perinteisestä opettajajohtoisesta opetusmenetelmästä oppijakeskeiseen teknologiatuettuun ja yhteisölliseen oppimismenetelmään. Tulosten mukaan opiskelijoilla on ollut vain vähän aikaisempia kokemuksia tutkimuksessa käytetystä oppimismenetelmästä. Tämän tutkimuksen valossa näyttää ilmeiseltä, että produktiivisen yhteistoiminnallisuuden oppimiseen tarvitaan harjoittelua. Tutkimustulosten mukaan artikulaatio ja laatu matemaattisissa keskusteluissa lisääntyivät oppimistilanteissa opiskelijoiden ryhmätyöskentelytaitojen kehittyessä.
Verrattaessa kontrolliryhmän ja opetuskokeiluun osallistuneiden opiskelijoiden kurssikokeen oppimistuloksia, molemmat ryhmät osasivat yhtä hyvin. Tutkimustulosten mukaan tilastollisesti merkittävä ero oli havaittavissa opetuskokeilu- ja kontrolliryhmän välillä ainoastaan viivästetyssä lopputestissä ja vaikutuksen suuruus oli keskivoimakasta. Interaktiivinen opetusmateriaali sekä teknologiatuettu ja yhteisöllinen opetusmenetelmä näyttäisivät edistävän tilastollisen lukutaidon kehittymistä. Tästä huolimatta opiskelijat suhtautuivat kriittisesti opiskeluun kyseisellä menetelmällä, mikä osoittaa että he näyttäisivät olevan perinteisen opettajajohtoisen opetusmenetelmän kannattajia.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024