Tuotehallinnan näkökulmia sidosryhmien ja liiketoimintamahdollisuuksien analysointiin tuotekehityksen alkuvaiheessa
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa, OP-sali (L10)
Väitöksen aihe
Tuotehallinnan näkökulmia sidosryhmien ja liiketoimintamahdollisuuksien analysointiin tuotekehityksen alkuvaiheessa
Väittelijä
Diplomi-insinööri Tuomo Kinnunen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, tuotantotalous
Oppiaine
Tuotantotalous
Vastaväittäjä
Professori Petri Suomala, Tampereen teknillinen yliopisto
Kustos
Professori Harri Haapasalo, Oulun yliopisto
Näkökulmia tuotehallintaan tuotekehityksen alkuvaiheessa
Tuotteilla on merkittävä ja moniulotteinen rooli liiketoiminnassa. Tutkimusalana tuotehallinta on aikaisessa kehitysvaiheessa, mutta pitkä teollinen perinne asemoi tuotehallinnan kokonaisvaltaiseksi liiketoiminnan johtamiseksi käsittäen tuotteet kaikkine osineen läpi niiden elinkaarten. Jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö ja ulkoiset sidosryhmät vaikuttavat tuotehallinnan päätöksentekoon. Yhtä kaupallisesti menestyvää uutta tuotetta kohden yritys voi joutua käymään läpi jopa satoja uusia ideoita ja mahdollisuuksia. Samalla tuotteen luomisen alkuvaiheessa tehtävät päätökset voivat vaikuttaa merkittävästi tuotteeseen, sen arvoon ja kustannuksiin koko elinkaaren aikana.
Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten tuotehallinnassa voidaan analysoida sidosryhmiä ja liiketoimintamahdollisuuksia systemaattisella tavalla tuotteen luomisen alkuvaiheessa. Sidosryhmä analysoimalla voidaan konkreettisesti hahmottaa tuotteeseen liittyvien toimijoiden verkosto sekä arvottaa eri sidosryhmien äänen kuuluvuutta tuotehallintaan. Liiketoimintamahdollisuuksien analysointi tuottaa tiedollisen perustan tehdä johdonmukaisesti perusteltuja tuotehallinnan päätöksiä tuoteprojektien käynnistämisestä. Tällainen menettely kerää, käsittelee ja yhdistelee tietoja eri osa-alueilta, kuten asiakas, markkina, tekninen toteutettavuus, talous ja strategia.
Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten tuotehallinnassa voidaan analysoida sidosryhmiä ja liiketoimintamahdollisuuksia systemaattisella tavalla tuotteen luomisen alkuvaiheessa. Sidosryhmä analysoimalla voidaan konkreettisesti hahmottaa tuotteeseen liittyvien toimijoiden verkosto sekä arvottaa eri sidosryhmien äänen kuuluvuutta tuotehallintaan. Liiketoimintamahdollisuuksien analysointi tuottaa tiedollisen perustan tehdä johdonmukaisesti perusteltuja tuotehallinnan päätöksiä tuoteprojektien käynnistämisestä. Tällainen menettely kerää, käsittelee ja yhdistelee tietoja eri osa-alueilta, kuten asiakas, markkina, tekninen toteutettavuus, talous ja strategia.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024