Tuotehallinnan näkökulmia sidosryhmien ja liiketoimintamahdollisuuksien analysointiin tuotekehityksen alkuvaiheessa

Linnanmaa, OP-sali (L10)

Diplomi-insinööri Tuomo Kinnunen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, tuotantotalous

Tuotantotalous

Professori Petri Suomala, Tampereen teknillinen yliopisto

Professori Harri Haapasalo, Oulun yliopisto

Näkökulmia tuotehallintaan tuotekehityksen alkuvaiheessa

Tuotteilla on merkittävä ja moniulotteinen rooli liiketoiminnassa. Tutkimusalana tuotehallinta on aikaisessa kehitysvaiheessa, mutta pitkä teollinen perinne asemoi tuotehallinnan kokonaisvaltaiseksi liiketoiminnan johtamiseksi käsittäen tuotteet kaikkine osineen läpi niiden elinkaarten. Jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö ja ulkoiset sidosryhmät vaikuttavat tuotehallinnan päätöksentekoon. Yhtä kaupallisesti menestyvää uutta tuotetta kohden yritys voi joutua käymään läpi jopa satoja uusia ideoita ja mahdollisuuksia. Samalla tuotteen luomisen alkuvaiheessa tehtävät päätökset voivat vaikuttaa merkittävästi tuotteeseen, sen arvoon ja kustannuksiin koko elinkaaren aikana.

Tämä väitöskirja pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten tuotehallinnassa voidaan analysoida sidosryhmiä ja liiketoimintamahdollisuuksia systemaattisella tavalla tuotteen luomisen alkuvaiheessa. Sidosryhmä analysoimalla voidaan konkreettisesti hahmottaa tuotteeseen liittyvien toimijoiden verkosto sekä arvottaa eri sidosryhmien äänen kuuluvuutta tuotehallintaan. Liiketoimintamahdollisuuksien analysointi tuottaa tiedollisen perustan tehdä johdonmukaisesti perusteltuja tuotehallinnan päätöksiä tuoteprojektien käynnistämisestä. Tällainen menettely kerää, käsittelee ja yhdistelee tietoja eri osa-alueilta, kuten asiakas, markkina, tekninen toteutettavuus, talous ja strategia.