Tutkimus keinoista tehostaa likvorin virtausta aivoissa: verenpaineen alentaminen ja kokovartalovärinä

Leena Palotie -sali, Aapistie 5A

Filosofian maisteri Jari Jukkola

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, Soluväliaine ja hypoksia

Eläinfysiologia, neurotiede

Apulaisprofessori Erik. N.T.P. Bakker, Amsterdamin yliopisto

Professori Lauri Eklund, Oulun yliopisto

Aivo-selkäydinnesteen virtauksen tehostaminen verenpaineen alentamisella ja kokovartalovärinällä

Aivo-selkäydinnesteen yksi tärkeimpiä tehtäviä on osallistuminen aivojen puhdistamiseen sen tuottamista kuona-aineista. Tätä toimintaa heikentää merkittävästi mm. korkea verenpaine. Väitöskirjassani näytän kuinka akuutti verenpaineen alentaminen ja kokovartalovärinä tehostavat aivoja kiertävien makromolekyylien poistumaa kaulan imusuoniston välityksellä hiiressä. Löytöjeni kliininen vaikutus voi olla suuri mm. aivorappeumasairauksien kuten Alzheimerin taudin ehkäisyssä.
Viimeksi päivitetty: 1.3.2023