Linnanmaa, Kuusamonsali (YB210)

Master of Science Anton Artamonov

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Luonnontieteellinen tiedekunta, Avaruusilmaston tutkimusyksikkö

Avaruusilmasto

Professori Vladimir Makhmutov, Lebedev Physical Institute of Russian Academy of Sciences, Moskova, Venäjä

Professori Ilya Usoskin, Oulun yliopisto, Sodankylän geofysiikan observatorio

Ulkoavaruuden vaikutus polaarisen ilmakehän ala- ja keskiosiin

Maapalloomme kohdistuu hiukkasvirtausta kaikkialta avaruudesta. Aurinko on yksi hiukkassäteilyn tärkeimmistä lähteistä. Planeettaamme kohdistuu Auringon voimakasta vaikutusta aurinkotuulen muodossa. Tämän avaruuden ja Auringon säteilyn yhteisvaikutukset ovat todennettavissa erityisesti maan ilmakehässä ja erityisen voimakkaina maapallon napa-alueilla. Tämä aiheuttaa ilmastonmuutosta, revontulia, magneettisia myrskyjä ja muita seurannaisilmiöitä.

Oulun yliopiston tutkijaryhmän kanssa olen luonut erityiset ohjelmat, joilla voidaan mitata ja mallittaa sitä, kuinka paljon avaruuden ja Auringon säteilyllä on vaikutusta maan ilmakehään. Laskelmia voidaan hyödyntää ilmastomalleissa ja sovellutukset ovat myös Suomen Ilmatieteen laitoksen ja Sodankylän geofysiikan observatorion käytössä.