Uudet tekijät liittyen mitokondriaalisten ribosomien muodostumiseen sekä proteiinien synteesiin.

Luentosali F101, Aapistie 7B, 90220 Oulu, Zoom-linkki: https://oulu.zoom.us/j/62811074247?pwd=Y1BRays4ZFJTdlNlVERldEZtcnB1UT09

Master of Science Jahangir Alam

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, Disease networks

Biokemia ja molekyylilääketiede

Dosentti Steffi Goffart, Ympäristö- ja biotieteiden laitos, Itä-Suomen yliopisto

Dosentti Alexander Kastaniotis, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, Oulun yliopisto

Mitokondrioissa tapahtuvaa proteiinisynteesiä ohjaavat uudet tekijät.

Mitokondriot ovat kaksoiskalvollisia soluorganelleja, joissa tapahtuvat useat energia-aineenvaihdunnalle keskeiset reaktiot. Mitokondriot osallistuvat myös solusignalointiin, ikääntymiseen ja solukuolemaan. Arvion mukaan hiivan mitokondrioissa on noin 1200 proteiinia. Vastaavasti ihmisen mitokondrioista proteiineja löytyy noin 1800. On mahdollista, että lukuisia solun toiminnalle tärkeitä mitokondriaalisia proteiineja ei ole vielä tunnistettu.

Tässä työssä löysimme bioinformatiikan ja biokemiallisten menetelmien avulla ja käyttämällä leivinhiivaa malliorganismina useita uusia mitokondrioiden proteiineja. Monilla näistä proteiineista on todennäköisesti tärkeä fysiologinen merkitys solussa. Tästä joukossa oli mielenkiintoinen proteiiniryhmä, joka osallistuu mitokondriaalisten ribosomien muodostumiseen ja siten myös proteiinien synteesiin.

Tutkimme tarkemmin hiivan mitokondriaalisen ribosomin proteiinia Rsm22, jota vastaavat proteiinit löytyvät myös ihmiseltä ja hiireltä. Bioinformatiikka ja rakennetutkimukset antoivat viitteitä, miten Rsm22 toimii mitokondrioissa. Rsm22:n toiminnalliset tutkimukset osoittivat, että Rsm22 on välttämätön soluhengitykselle, metyloi RNA:ta ja osallistuu mitokondriaalisten proteiinien valmistukseen.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024