Vesihuoltolaitosten kaivoveden monitorointi: Monimenetelmällinen lähestymistapa kemiallisen ja mikrobiologisen laatuvaihtelun syiden tarkasteluun

Martti Ahtisaari -sali (L2), Oulun yliopisto, Linnanmaa

MRes Kevin Lyons

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, Vesi-, energia- ja ympäristötekniikan tutkimusyksikkö

Prosessi- ja ympäristötekniikka

apulaisprofessori Martin Taubert, Friedrich Schillerin yliopisto Jena (Friedrich-Schiller-Universität Jena)

Dr. rer. nat., Dosentti, Akatemiatutkija Katharina Kujala, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Vesihuoltolaitosten kaivoveden monitorointi

Matalien pohjavesiesiintymien kaivot (kaivon syvyys < 15 m) mahdollistavat verrattain helpon vedenoton ja ovat yleisin vedenoton muoto Suomessa. Toisaalta nämä kaivot voivat olla haavoittuvia ohuen maaperäkerroksen ja mahdollisten pohjavesi-pintavesi-interaktioiden takia.

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmeakymmentäkolmea vedenottamon kaivoa Pohjois- ja Keski-Suomessa, jotta haavoittuvuusriskejä ja niiden vaikutuksia vedenlaatuun voitaisiin ymmärtää paremmin.

Kaivojen monitorointi nojaa monessa tapauksessa ajoitettuihin näytteenottoihin manuaalisekä laboratorioanalyyseillä. Tämä tutkimus osoitti, että tätä perinteistä monitorointia voidaan yhdistää vaihtoehtoisiin menetelmiin, jotka tuottavat kokonaisvaltaisemman ymmärryksen kaivoihin vaikuttavista tekijöistä. Tällä ymmärryksellä on merkityksensä niin kansanterveyden, vesien hallinnoinnin kuin maaperän mikrobiologian osalta.
Viimeksi päivitetty: 23.9.2024