Wnt4-signaloinnin merkitys nisäkkäiden sukupuolen määräytymisessä, munasarjojen kehittymisessä sekä naaraan sukupuolitiehyitten erilaistumisessa

Kastellin tutkimuskeskuksen auditorio, Aapistie 1

Master of Science Renata Prunskaite-Hyyryläinen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunta, kehitysbiologia

Kehitysbiologia

Professori Martin M. Matzuk, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, USA

Professori Seppo J. Vainio, Oulun yliopisto

Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet että Wnt4-geenin puute johtaa naarasalkion sukupuolen kääntymisen koiraaksi sekä aiheuttavan tiettyjä koiraille ominaisia piirteitä. Tämän väitöstutkimuksen tarkoitus oli selvittää Wnt4-geenin roolia sukupuolen määräytymisessä, munasarjojen kehittymisessä sekä naaraan sukupuolitiehyitten muodostumisessa. Tutkimus osoitti että Wnt4-geenin toiminta on olennainen munasolujen eloonjäämiseen. Sen vajaatoiminta johtaa ennenaikaiseen munasarjojen toiminnan hiipumiseen.

Ilman Wnt4-geenia munanjohtimet, kohtu ja vaginan yläosa jäävät kokonaan muodostumatta naarailla. Tulokset viittaavat siihen, että Wnt4 on tarpeen alkiovaiheessa sukupuolikanavia muodostavien solujen liikkeellelähtöön ja ylläpitoon. Wnt4:llä on myös keskeinen rooli kohdunrauhasten muodostumisessa sukukypsyyden saavuttamisen aikana ja sen jälkeen. Wnt4-geenin vajaatoiminta voi aiheuttaa hedelmättömyyttä.

Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hedelmättömyystutkimuksessa ja –hoidossa.