Yksittäisiä fotoneja ilmaisevan vastaanottimen aikaportitustekniikka 3D-laseretäisyysmittaukseen

IT115 Linnanmaa

Diplomi-insinööri Henna Ruokamo

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Elektroniikan piirit ja järjestelmät (CAS)

Elektroniikka

Professori Ari Paasio, Turun yliopisto

Professori Juha Kostamovaara, Oulun yliopisto

Yksittäisiä fotoneja ilmaisevan sensorin aikaportitustekniikka laserilla toimivaan 3D-etäisyysmittaukseen

Väitöstutkimuksessa kehitettiin piiritekniikkaa, joka mahdollistaa 3D-etäisyyskuvien muodostamisen tavallisen CMOS-kameran tapaisilla miniatyrisoiduilla sensoreilla. Työssä käytetty etäisyysmittaustekniikka perustuu erittäin lyhyiden laserpulssien kulkuajan mittaamiseen yksittäisiä fotoneja ilmaisevilla pikseleillä, jotka on toteutettu CMOS-teknologialla. Työssä kehitettiin myös algoritmi, jolla voidaan ohjata sensoria ja tuottaa etäisyyskuvia reaaliajassa. Työssä kehitetty integroitu sensoripiiri mahdollistaa pienten ja edullisten, ilman liikkuvia osia olevien, 3D-etäisyyskuvantamien kehittämisen. Näillä on käyttöä muun muassa työkoneiden ja ajoneuvojen automaattisessa ohjauksessa.