Yliopistomarkkinointi ilman yleisöä ei kannata: Yliopiston järjestämän lukiomarkkinoinnin toimijoiden havaitsema ja odottama arvo
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
IT116, Linnanmaa
Väitöksen aihe
Yliopistomarkkinointi ilman yleisöä ei kannata: Yliopiston järjestämän lukiomarkkinoinnin toimijoiden havaitsema ja odottama arvo
Väittelijä
Filosofian maisteri Joni Rajala
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Interact
Oppiaine
Tietojenkäsittelytiede
Vastaväittäjä
Professori Samuli Pekkola, Jyväskylän yliopisto
Kustos
Professori Netta Iivari, Oulun yliopisto
Korkeakoulujen ja lukioiden välisen yhteistyön odotukset
Väitöskirjan tavoitteena on tarkastella oppilaitosten kiinnostusta osallistua vuoden 2018 voimaan astuneen lukiolain velvoittamaan yhteistyöhön, sekä heidän yhteistyölle asettamia tavoitteita.
Väitöskirjassa on haastateltu opiskelijoita, opettajia, opinto-ohjaajia ja muita toiminnasta vastaavia tahoja Oulun seudun lukioista ja korkeakouluista. Kaikilta tahoilta on selvitetty, mitä he odottavat yhteistyöltä, mitä he ovat siitä aikaisemmin saaneet, ja mitä he näkevät muiden saavan yhteistyöstä. Tulokset keskittyvät pääasiassa tietojenkäsittelyn, ohjelmistokehityskoulutuksen markkinointiin ja yhteistyömuotoihin. Tästä huolimatta tulokset ovat joissain määrin siirrettävissä myös muiden alojen toimintoihin, sillä tutkimus tarkastelee yhteistyötä organisaatioiden välisen yhteistyön näkökulmasta.
Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2020-2023, mutta haastattelut perustuvat pidemmän aikavälin kokemuksiin, jolloin koronavuosien erikoisolojen vaikutuksia on pyritty vähentämään. Etäopetusta on kuitenkin ollut Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelman yhteistyömalleissa jo aikaisemminkin.
Kerätty aineisto osoittaa, että kaikki tahot ovat selkeästi kiinnostuneita yhteistyöstä, mutta organisaatioiden eriävät tarpeet ja sisäiset kiireet haittaavat pitkäjänteisen yhteistyön rakentamista. Toteutetut ohjelmat halutaan kohdistaa eri opiskelijoihin, työmäärää ei haluta lisätä eikä tietokaan aina kulje oppilaitosten välillä. Onnistuineitakin yhteistyöratkaisuja on, mutta ne ovat yleensä työläämpiä tai yhtä korkeakoulun tutkimusohjelmaa laajempia.
Väitöskirjassa on haastateltu opiskelijoita, opettajia, opinto-ohjaajia ja muita toiminnasta vastaavia tahoja Oulun seudun lukioista ja korkeakouluista. Kaikilta tahoilta on selvitetty, mitä he odottavat yhteistyöltä, mitä he ovat siitä aikaisemmin saaneet, ja mitä he näkevät muiden saavan yhteistyöstä. Tulokset keskittyvät pääasiassa tietojenkäsittelyn, ohjelmistokehityskoulutuksen markkinointiin ja yhteistyömuotoihin. Tästä huolimatta tulokset ovat joissain määrin siirrettävissä myös muiden alojen toimintoihin, sillä tutkimus tarkastelee yhteistyötä organisaatioiden välisen yhteistyön näkökulmasta.
Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2020-2023, mutta haastattelut perustuvat pidemmän aikavälin kokemuksiin, jolloin koronavuosien erikoisolojen vaikutuksia on pyritty vähentämään. Etäopetusta on kuitenkin ollut Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelman yhteistyömalleissa jo aikaisemminkin.
Kerätty aineisto osoittaa, että kaikki tahot ovat selkeästi kiinnostuneita yhteistyöstä, mutta organisaatioiden eriävät tarpeet ja sisäiset kiireet haittaavat pitkäjänteisen yhteistyön rakentamista. Toteutetut ohjelmat halutaan kohdistaa eri opiskelijoihin, työmäärää ei haluta lisätä eikä tietokaan aina kulje oppilaitosten välillä. Onnistuineitakin yhteistyöratkaisuja on, mutta ne ovat yleensä työläämpiä tai yhtä korkeakoulun tutkimusohjelmaa laajempia.
Viimeksi päivitetty: 28.3.2025