Yliopistomarkkinointi ilman yleisöä ei kannata: Yliopiston järjestämän lukiomarkkinoinnin toimijoiden havaitsema ja odottama arvo

Väitöstilaisuuden tiedot

Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika

Väitöstilaisuuden paikka

IT116, Linnanmaa

Väitöksen aihe

Yliopistomarkkinointi ilman yleisöä ei kannata: Yliopiston järjestämän lukiomarkkinoinnin toimijoiden havaitsema ja odottama arvo

Väittelijä

Filosofian maisteri Joni Rajala

Tiedekunta ja yksikkö

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Interact

Oppiaine

Tietojenkäsittelytiede

Vastaväittäjä

Professori Samuli Pekkola, Jyväskylän yliopisto

Kustos

Professori Netta Iivari, Oulun yliopisto

Lisää tapahtuma kalenteriin

Korkeakoulujen ja lukioiden välisen yhteistyön odotukset

Väitöskirjan tavoitteena on tarkastella oppilaitosten kiinnostusta osallistua vuoden 2018 voimaan astuneen lukiolain velvoittamaan yhteistyöhön, sekä heidän yhteistyölle asettamia tavoitteita.

Väitöskirjassa on haastateltu opiskelijoita, opettajia, opinto-ohjaajia ja muita toiminnasta vastaavia tahoja Oulun seudun lukioista ja korkeakouluista. Kaikilta tahoilta on selvitetty, mitä he odottavat yhteistyöltä, mitä he ovat siitä aikaisemmin saaneet, ja mitä he näkevät muiden saavan yhteistyöstä. Tulokset keskittyvät pääasiassa tietojenkäsittelyn, ohjelmistokehityskoulutuksen markkinointiin ja yhteistyömuotoihin. Tästä huolimatta tulokset ovat joissain määrin siirrettävissä myös muiden alojen toimintoihin, sillä tutkimus tarkastelee yhteistyötä organisaatioiden välisen yhteistyön näkökulmasta.

Haastatteluaineisto kerättiin vuosina 2020-2023, mutta haastattelut perustuvat pidemmän aikavälin kokemuksiin, jolloin koronavuosien erikoisolojen vaikutuksia on pyritty vähentämään. Etäopetusta on kuitenkin ollut Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelman yhteistyömalleissa jo aikaisemminkin.

Kerätty aineisto osoittaa, että kaikki tahot ovat selkeästi kiinnostuneita yhteistyöstä, mutta organisaatioiden eriävät tarpeet ja sisäiset kiireet haittaavat pitkäjänteisen yhteistyön rakentamista. Toteutetut ohjelmat halutaan kohdistaa eri opiskelijoihin, työmäärää ei haluta lisätä eikä tietokaan aina kulje oppilaitosten välillä. Onnistuineitakin yhteistyöratkaisuja on, mutta ne ovat yleensä työläämpiä tai yhtä korkeakoulun tutkimusohjelmaa laajempia.
Viimeksi päivitetty: 28.3.2025