Vieraile ja opi kasvitieteellisessä puutarhassa

Yliopiston kasvitieteelliseen puutarhaan voi varata vierailuja koululaisille ja yksityisille ryhmille. Puutarhan kokoelmia ja tiloja käytetään moniin biologian opetusohjelmaan kuuluvien kurssien pitämiseen.
Kuva vierailukäynnistä kasvihuoneeseen

Vierailut

Kasvitieteellinen puutarha on ihanteellinen kohde lyhyehköille opintokäynneille. Ryhmän vierailusta on hyvä sopia etukäteen joko opastusvarauslomakkeella tai soittamalla numeroon 0294 481580.

Myös maksullisia opastuksia kannattaa tiedustella. Koululaisvierailijoita varten on laadittu opetusmateriaalia retken suunnittelua helpottamaan.

Huom! Heinäkuussa ei opastettuja kierroksia.

Opastusmaksut:

Opastus ryhmille 70 € / tunti (max. 25 henkeä / ryhmä)

Koululaisryhmät 50 € (max. 25 henkeä / ryhmä)

Iltaisin 85 €/ tunti

Viikonloppuisin 100 €/ tunti

Puutarhan kokoelmia ja näyttelyä täydentävät kasvien nimilaput, opaskirja ja opastuskierrokset.

Kasvien nimilaput ja dokumentointi

Kasvitieteellinen puutarha ylläpitää dokumentoitua elävien kasvien kokoelmaa, missä kasvien nimilapuilla on tärkeä osa tieteellisten kokoelmien hoitoa.

Nimilappumerkinnät:

• suomenkielinen nimi
  • tieteellinen nimi (suku ja laji)
  • heimo
  • luontainen esiintymisalue

Opetus

Puutarha ei anna varsinaista arvosanaopetusta, mutta puutarhan kokoelmia ja tiloja käytetään moniin biologian opetusohjelmaan kuuluvien kurssien pitämiseen.

Puutarha vastaa erityisesti kasvitieteen kursseilla tarvittavasta kasvimateriaalista sekä huolehtii kokoelmissa olevien kasvien nimistön ja alkuperäistietojen luotettavuudesta.

Kasvitieteen opetus painottuu teoreettiseen kasviekologiaan, ekofysiologiaan, pohjoisten alueiden erityiskysymyksiin sekä kasvimolekyylibiologiaan.

Kasvitieteellisen puutarhan kokoelmat antavat opiskelijoille mahdollisuuden tutustua eläviin näytteisiin mm. vieraiden seutujen kasveista, moniin hyöty- ja koristekasveihin sekä kasvien rakenteisiin, sukulaisuussuhteisiin ja ekofysiologisiin sopeumiin.

Sinua voisi kiinnostaa myös