Atef Hamada: Tutkimusmatka ja yhteistyö - kokemuksiani Oulun yliopistossa

Vien sinut nyt akateemisten hankkeideni ja tutkimuskokemusteni matkalle. Olen kotoisin Egyptistä, ja tarinani kertoo akateemisesta pyrkimyksestä, yhteistyöstä ja suomalaisen kulttuurin syvästä arvostamisesta. Ensin kerron akateemisesta odysseiastani tohtorista vanhemmaksi tutkijaksi.
Atef Hamada

Elokuussa 2004 lähdin käänteentekevälle matkalle Suomeen suorittamaan materiaalitekniikan tohtorintutkintoa Oulun yliopistossa. Ansioituneen, nykyisin emeritusprofessorina toimivan professori Pentti Karjalaisen ohjauksessa sukelsin materiaalitieteen monimutkaiseen maailmaan. Vuonna 2007 sain ylpeänä valmiiksi tohtorin tutkintoni.

Jatkoin akateemista matkaani tutkijatohtorina Oulun yliopistossa toimivassa Terästutkimuskeskus CASR:ssa ja hioin edelleen taitojani kehittyneiden materiaalien parissa. Tällä hetkellä toimin vanhempana tutkijana Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) -tutkimusryhmässä.

Tutkimuksen fokus: materiaalien salaisuuksien paljastaminen

Tutkimuspyrkimykseni pyörivät lisäävän valmistuksen ja laserhitsauksen kiehtovien maailmojen ympärillä keskittyen ensisijaisesti erittäin lujiin teräksiin. Työni tavoitteena on kehittää poikkeuksellisen lujia materiaaleja erilaisten valmistustekniikoiden avulla.

Julkaisuni kattavat monipuolisen valikoiman materiaaleja mukaan lukien rauta- ja ei-rautametalliseokset sekä komposiitit. Innovatiivisilla tutkimusideoilla pyrin parantamaan materiaalien mekaanisia ominaisuuksia ja korroosionkestävyyttä. Hyödyntämällä edistyneitä tekniikoita, kuten SEM-EBSD ja TEM, puran monimutkaiset mikrorakenteet ja leikkaan muodonmuutosmekanismit, jotka hallitsevat prosesseja, kuten väsymistä ja murtumia.

Yhteistyön kehittäminen: avain edistykseen

Vanhempana tutkijana minulle on ensiarvoisen tärkeää edistää keskinäistä yhteistyötä ja vapaata ajatustenvaihtoa tutkimusryhmän sisällä. Olen omistautunut vaalimaan muiden tutkijoiden taitoja ja tarjoamaan heille resursseja, joita tarvitaan korkeatasoisen tutkimuksen tuottamiseen.

Suomen rajojen ulkopuolella olen aktiivisesti hakenut ja luonut yhteistyötä laajentaakseni materiaalitekniikan osaamistani. Tällä hetkellä olen viiden kuukauden tutkimusvierailulla Forschungszentrumissa Jülichissä, Saksassa, osana DREAMS-projektia. Uskon vakaasti, että tieteellinen yhteistyö synnyttää ideoita uusista hankkeista ja edistää tutkimusyhteisön kollektiivista kasvua.

Suomi: toinen koti

Matkani Suomessa on ollut paitsi akateemisesti rikastuttava, myös syvälle kulttuurikokemuksiin juurtunut. Suomesta henkeäsalpaavine maisemineen ja lämminhenkisine ihmisineen on tullut minulle toinen koti. Suomalainen kulttuuri, joka tunnetaan innovaatioiden, koulutuksen ja luonnon korostamisesta, on jättänyt pysyvän jäljen näkökulmaani.

Katse eteenpäin: Tulevaisuuden yhteistyön omaksuminen

Kun pohdin akateemista matkaani Oulun yliopistossa, olen täynnä kiitollisuutta mahdollisuuksista ja kokemuksista, jotka ovat muokanneet uraani. Tulevaisuudessa olen innostunut jatkamaan osallistumista materiaalitekniikan alalla ja edistämään rajat ylittävää yhteistyötä. Sanon kyllä uusille aluille, jaetulle tiedolle ja loputtomille mahdollisuuksille!

Kirjoittaja:
Atef Hamada, FT, vanhempi tutkija, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti, Tulevaisuuden tuotantoteknologiat (FMT) tutkimusryhmä