Brändiohjeet

Laskentatavasta riippuen maailmassa on noin 20 000 yliopistoa. Mitä kauemmas kotoa mennään, sitä tärkeämpää on huolellisesti harkittu strategia sekä vetoava ja selvästi erottuva brändi. Houkutteleva kansainvälinen julkisuuskuva auttaa myös kilpailemaan kotimaisista opiskelijoista, henkilöstöstä, kumppaneista ja rahoituksesta.
Oulun yliopiston strategiassa linjataan yliopiston tieteellinen profiili ja tavoitteet sekä kestävää kehitystä ja monitieteisyyttä vaaliva kulttuuri, joka viittoo tien tulevaisuuteen. Eri maiden yliopistot ovat perinteisesti viestineet enimmäkseen yliopistojen yleisestä, yhteisestä missiosta eivätkä niinkään omista tavoitteistaan. Siksi niiden viestinnällä on tapana kuulostaa ja näyttää varsin samanlaiselta. Koska Oulun yliopisto on maailmanlaajuisesti verrattain pieni ja syrjäinen, meidän viestintämme on oltava vahvaa, ainutlaatuista ja ilmaistuna selvästi omanlaisella tavalla, jotta erotumme joukosta.
Brändiohjeen tavoitteena on määritellä Oulun yliopiston ainutlaatuinen asema yliopistomaailmassa sekä se, miten viestimme tästä asemasta ja mikä on visuaalinen identiteettimme.