Kiertotalous tarkoittaa yhteistyötä ja muuttuvia toimialarakenteita
Teknologiateollisuus ry julkaisi 17.2.2022 koko toimialaa koskevan kiertotalousohjelman tavoitteenaan auttaa yrityksiä luomaan kiertotaloudesta uudenlaista liiketoimintaa ja kasvua sekä kaksinkertaistaa materiaalitehokkuus ja kierrätysmateriaalien käyttö alan yrityksissä. Kiertotalous ja sen edistäminen on vahvasti myös yhteiskunnallisten ohjausmekanismien agendalla, niin kansallisesti, Euroopan tasolla kuin globaalistikin. Innovaatiomekanismien kautta yrityksille ja tutkimusorganisaatioille on luotu kannustimia kehittää kiertotalotta mahdollistavia teknologioita ja myös lainsäädäntöä kehitetään niin että yrityksiä edellytetään siirtymään kiertotalouteen. Kiertotalous on paitsi välttämätöntä luonnonvarojen säästämiseksi, mutta siihen uskotaan liittyvän myös paljon liiketoimintapotentiaalia.
Kiertotalouteen siirtymisessä on usein kyse siitä, että materiaalivirrat muuttuvat, ja sitä myöten usein myös toimijat ja toimijoiden muodostamat yhteistyöverkostot muuttuvat. Yritysten väliset liikesuhteet ja verkostot etenkin perinteisillä valmistavan teollisuuden toimialoilla ovat teollisen markkinoinnin tutkimuksen mukaan usein hyvin pitkiä ja vakiintuneita. Tiiviissä ja pitkäaikaisessa yhteistyössä yritysten välillä tunnetaan osapuolet usein myös henkilökohtaisella tasolla, mikä lisää luottamusta ja helpottaa yhteistyötä luomalla käytänteitä ja rutiineja.
Kiertotaloussiirtymän kohdalla tällaiset vakiintuneet yhteistyöverkostot voivat olla hyvin hyödyllisiä, mutta samalla myös hidasteita. Kiertotaloudessa ei välttämättä olemassa olevat yhteistyöverkostot toimi, vaan tarvitaan uusia toimijoita, uusia yhteistyösuhteita ja uudenlaisia toimialaverkostoja. Vanha kumppani voi olla tarpeen jättää, jotta uusia ratkaisuja ja uusia arvoverkostoja voidaan rakentaa. Vanhassa ei välttämättä olekaan vara parempi. Jotta ei tulisi jätetyksi, onkin tärkeää kaikkien toimijoiden miettiä omaa rooliansa kiertotaloudessa, millaisen panoksen muuttuvissa verkostoissa se pystyy tarjoamaan nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa. Miten kiertotalous voi meidän liiketoimintaamme vaikuttaa? Onneksi ei tarvitse olla kumminkaan selvännäkijä yksin, vaan yrityksille on paljon tarjolla erilaisia kouluttautumis- ja kehitysmahdollisuuksia tarjolla.
Pauliina Ulkuniemi, markkinoinnin professori
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu
Professori Ulkuniemi kouluttaa Oulun yliopiston Executive MBA -ohjelmassa kurssilla Johtajana kehittyminen ja vastuullisuus.