Uudet osaamistavoitteet tukevat aineistonhallintaa

Aineistonhallinta on oleellista sekä tutkimuksessa että opetuksessa ja sen merkitys on korostunut erityisesti digitaalisten sisältöjen myötä. Aineistonhallinnan koulutukseen ja samalla sen asiantuntemuksen vahvistamiseen ei ole kuitenkaan ollut toistaiseksi olemassa järjestelmällistä viitekehystä.
Uudet osaamistavoitteet tukevat aineistonhallintaa

Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaation (AVOTT) yhteistyössä on nyt tuotettu aineistonhallinnan osaamistavoitteet korkeakoulujen opinnäytetyön tekijöille, ohjaajille, tutkijoille ja datatuen henkilöille. Aineistonhallinnan asiasisältö on koottu kattavasti siihen järjestykseen, jossa se tulee vastaan, ja sitä koskevat osaamistavoitteet on paketoitu koulutuksen suunnittelua varten erilaisiin tilanteisiin sopiviksi.

Tutustu osaamistavoitteisiin Kreodi-julkaisun 3/2022 asiantuntija-artikkelista, jonka ovat kirjoittaneet Nina Hynnä (Hämeen ammattikorkeakoulu), Elina Hyrkäs (Oulun yliopisto), Minna Marjamaa (Laurea-ammattikorkeakoulu), Laura Mure (Aalto-yliopisto), Elina Nurminen (Metropolia-ammattikorkeakoulu), Seliina Päällysaho (Seinäjoen ammattikorkeakoulu) ja Mika E. Virtanen (Oulun yliopisto).

Lisätietoja:
Elina Hyrkäs, Elina.Hyrkas[at]oulu.fi

Viimeksi päivitetty: 11.11.2024