KATI - Kone- ja autotekniikkaa tehostavat innovaatiot

KATI-hanke vastaa alueen yritysten tarpeeseen saada uutta osaamista, ratkaisuja ja ideoita Pohjois-Pohjanmaan metalli-, kone- ja autotekniikan yritysten kehittämiseen ja uudistamiseen liittyen ajoneuvojen ja työkoneiden tulevaisuuden käyttöenergioihin, voimalinjoihin ja sähköistymiseen sekä liikkuvien laitteiden autonomisointiin.

Rahoittajat

none

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Euroopan rakenne- ja investointirahastot - Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)

Projektin rahoittaja

Pohjois-Pohjanmaan liitto
Nivalan kaupunki
Nivalan Teollisuuskylä Oy

Rahoituksen määrä

708 861 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Yhteyshenkilö

Projektin kuvaus

Kone- ja autotekniikan alalla on tapahtunut merkittävää kehitystä viime vuosina. Kone- ja laiterakentamisessa merkittävin muutos on lisäävän valmistuksen, eli 3D tulostuksen, tekniikoiden kypsyminen teollisiksi menetelmiksi. Kehitys on vauhdittunut myös muilla alueilla, kuten robotiikassa ja tekoälyn käytössä koneiden ohjauksessa ja tehokkuuden parantamisessa. Auto- ja työkonetekniikassa yksi merkittävimmistä innovaatioista ovat olleet sähköistyminen ja autonomian lisääntyminen.

KATI -hanke vastaa alueen yritysten tarpeeseen saada uutta osaamista, ratkaisuja ja ideoita Pohjois-Pohjanmaan metalli, kone- ja autotekniikan yritysten kehittämiseen ja uudistamiseen liittyen ajoneuvojen ja työkoneiden tulevaisuuden käyttöenergioihin, voimalinjoihin ja sähköistymiseen sekä liikkuvien laitteiden autonomisointiin. Hanke vastaa myös alueen auto- ja työkonetekniikkaa opettavien oppilaitosten tarpeeseen saada ajanmukaistettua ja täydennettyä sähköistykseen ja autonomiseen toimintaan liittyviä oppimisympäristöjä.

Hanke toteutetaan ryhmähankkeena ajalla 15.5.2023-31.8.2025 ja sen päätoteuttajana toimii Oulun yliopiston Kerttu Saalasti instituutin FMT-ryhmä. Oulun yliopistolta mukana hankkeessa on myös Materiaali-ja konetekniikan yksikön Machine and vehicle design MVD tutkimusryhmä. Osahankkeiden toteuttajia ovat Centria-ammattikorkeakoulu Oy, Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä JEDU, Koulutuskuntayhtymä Brahe, Koulutuskuntayhtymä OSAO ja Oulun Ammattikorkeakoulu Oy. Hankkeen rahoituksen on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaan liitto Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 rahoitusohjelman (EU/EAKR) Oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF). KATI-hankkeen muita rahoittajia ovat Nivalan kaupunki ja Nivalan Teollisuuskylä Oy. Hanke sisältää sekä kehitys- että investointiosion.