Brown Bag -erikoisseminaari: Kun tämän ja tuonpuoleisen raja on ohut – synkät tutkimusaiheet

Pöö! Kerää rohkeutesi ja liity Halloweenina mukaan Brown Bag -seminaarien ensimmäiseen erikoisseminaariin kuulemaan Oulun yliopiston synkemmistä tutkimusaiheista ja tieteen näkökulmasta kummituksiin, kuolemaan ja muihin kirjaimellisestikin pimeisiin aiheisiin. Tässä seminaarissa kuulemme kolme esitystä kolmen eri tiedekunnan ja eri alan tutkijalta, joiden kaikkien tutkimusaihe käsittelee niin ikään synkeitä teemoja. Mutta ei hätää, tapahtuma ei ole liian pelottava – ehkä… Puhujina tässä erikoisseminaarissa ovat Vesa-Pekka Herva humanistisesta tiedekunnasta, Lasse Pakanen lääketieteellisestä tiedekunnasta sekä Henrika Pihlajaniemi teknillisestä tiedekunnasta.

Tapahtuman tiedot

Aika

Paikka

Tellus Backstage, Linnanmaan kampus / Zoom

Sijainti

Linnanmaa
Muu

Kylmä hiipii, tavarat liikkuvat selittämättömästi ja ihmisen muotoinen hahmo vilahtaa silmäkulmassasi. Kummitukset ja muut yliluonnolliset olennot esiintyvät monissa muodoissa kansanperinteessä, urbaanilegendoissa ja populaarikulttuurissa. Arkeologian professori Vesa-Pekka Herva käsittelee esityksessään kummituksia ja hirviöitä teoreettisina olentoina ja kulttuurisena ilmiönä.

On yleinen sanonta, että kuolleet eivät keskustele. Ehkä voimme kuitenkin oppia heiltä vielä jotain, ainakin jos osaamme etsiä tietoa. Oikeuslääkäri Lasse Pakanen kertoo siitä, mitä voimme oppia ruumiinavauksista ja millaisia tutkimusprojekteja hänellä on parhaillaan meneillään.

Olemme kaikki pelänneet pimeää jossain kohtaan elämäämme, ja ihmiskunta on muutenkin aina etsinyt valonlähteitä ajaakseen pimeyden pois. Oletko kuitenkaan koskaan miettinyt, että pimeys voi olla myös turvallinen ja hyödyllinenkin asia? Kestävän arkkitehtuurin apulaisprofessori Henrika Pihlajaniemi kertoo meille ajankohtaisista kaupunkivalaistuksen tutkimusprojekteista, joissa käsitellään pimeyteen ja hämärään liittyviä kestävyysnäkökulmia nykyisin hyvin ylivalaistuissa kaupungeissa.

Tämä Brown Bag -erikoisseminaari pidetään torstaina 31.10. klo 14:00-15:30 Tellus Backstagella Linnanmaan kampuksella. Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään ma 28.10. klo 12 mennessä. Etukäteen ilmoittautuneille osallistujille on tarjolla pientä purtavaa ja virvokkeita. Huom. Seminaari on englanninkielinen.

Jos et pääse Linnanmaan kampukselle, voit osallistua seminaariin myös Zoomin kautta. Jos osallistut Zoomin kautta, sinun ei tarvitse ilmoittautua tapahtumaan.

Tervetuloa – jos uskallat!

UniOGS-väitöskirjatutkijat: Voitte lisätä Brown Bag -seminaareihin osallistumisen HOPSiinne ja kun olette käyneet kymmenessä Brown Bag-seminaarissa, saatte siitä 0,5 opintopistettä.

Oulun yliopiston Brown Bag -seminaarien ideana on mahdollistaa kohtaamisia eri alojen tutkijoiden välillä ja lisätä tieteidenvälistä keskustelua. Yleensä kutsumme kerran kuussa kaksi tutkijaamme eri tieteenaloilta puhumaan samaan aihepiiriin liittyvästä tutkimuksestaan: nyt kokeilemme ensimmäistä kertaa tätä vähän laajemmalla erikoisteemalla. Tervetuloa mukaan oppimaan uutta, kyselemään ja keskustelemaan: Brown Bag -seminaarimme ovat kaikille avoimia!

Viimeksi päivitetty: 3.10.2024