Jarkko Impola
KM
yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija
Kasvatustiede, kasvatuksen filosofia
Kasvatuksen arvot, aatteet ja yhteiskunnalliset kontekstit
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Jarkko Impola on väitöskirjatutkija kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa, Oulun yliopistossa. Hän valmistelee väitöskirjaa otsikolla “'The Problem of Time in Higher Education Theory, Policy, and Practice' Kasvatuksen teorian ja filosofian tutkimusryhmässä (TheorEd).
Projektin tarkoituksena on arvioida nykyisten korkeakoulutusinstituutioiden aikapolitiikkaa teorian ja käytännön tasoilla. Nämä liittyvät korkeakoulutuksen kiihtymisprosesseihin, koulutusjärjestelmien ajalliseen strukturointiin etenkin tutkinto- ja lukujärjestyssuunnittelun muodossa, sekä opintopistejärjestelmien, kuten Eurooppalaisen korkeakouluopintojen siirto- ja kertymisjärjestelmän (engl. European Credit Transfer and Accumulation System, lyh. ECTS) käytön yhteydessä. Korkeakouluinstituutioiden opetushenkilöstön tavat määrittää aikaa opinnoille suhteessa opiskelijoiden tapoihin käyttää aikaa opintoihin, työssäkäyntiin, sekä muihin aikabudjettinsa osa-alueisiin ovat keskeinen osa tutkimusprojektia etenkin suhteessa niiden mahdollisiin vaikutuksiin opiskelijan opintojen kuormittavuuteen ja opinnoissa pärjäämiseen.
Hanketta tukee Koneen säätiö aikana 3/2023-3/2026.
Julkaisut:
Impola, J. (2024). European credit transfer and accumulation system as a time-based predictor of student workload. Higher Education Research & Development, 1–14. https://doi.org/10.1080/07294360.2024.2406490
Impola, J. T. (2023). Reconsidering Newtonian Temporality in the Context of Time Pressures of Higher Education. Studies in Philosophy and Education, 42(4), 431-448. https://doi.org/10.1007/s11217-023-09879-3
Tutkimusaiheet
- Educational Science, Educational Theory and Philosophy, Educational Policy
Tutkijan tiedot
Tutkimusryhmät
Tutkijaprofiilit
Yhteystiedot
Sähköposti