Social Justice at the Focus of Education (SAFE)
Tutkimusryhmän tiedot
Yksikkö ja tiedekunta
Yhteystiedot
Tutkimusryhmän vetäjä
- Professori, dekaani
- Yliopistonlehtori
- Tutkijatohtori / Postdoctoral research fellow (TUNI)Maria Petäjäniemi
Tutkimusryhmän kuvaus
Tutkimusryhmä tarkastelee sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksiä kasvatuksessa, erityisesti koulussa. Ryhmä yhdistää teoreettista ja kvalitatiivista empiiristä tutkimusta.
Tutkimusryhmän jäseniä ovat: Kaisu Alamikkelä, Katja Castillo, Anna Itkonen, Iida Kauhanen, Veli-Mikko Kauppi, Virve Keränen, Iiris Kivioja, Maija Lanas, Maria Petäjäniemi, Eveliina Puutio, Veera Tervo, Anu Uusikylä, Anne-Mari Väisänen, Kirsi Yliniva ja Mehmet Öztürk.
Taidetta & tutkimusta - Nuorten kulmilla: Kuvissa Oulu
FreshEd Podcast: Kirsi Yliniva & Audrey Bryan - Education’s Neuro-Affective Turn
SAFE:n Iida Kauhanen ELY:n perheryhmäkotien kehittämispäivässä: Nuorten hyvinvo…
Anne-Mari Väisäsen luento 14.4.2024 Oulun Taidemuseolla: Kiusaaminen yksilöllis…
Sivistyksen supervoimia: Iida Kauhanen (SAFE) - Yhdenvertainen osallisuus yksin…
Kiusaaminen ei lopu syyllisiä etsimällä, vaan selvittämällä, miksi …
SAFE:n Maija Lanas kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnan dekaaniksi
Viisi SAFE:laista puhujina tämänvuotisessa ECER-konferenssissa Glasgow’ssa
Kaleva: Opettajan vaikutus oppilaisiin voi ulottua pitkälle
Maija Lanas Sivistyksen supervoimia -podcastissa
Eveliina Puutio Sivistyksen supervoimia -podcastissa
Vuoden parhaan kasvatustieteellisen artikkelin palkinto SAFE:n Väisäselle & Lan…
2024
Alamikkelä, K., Petäjäniemi, M., & Lanas, M. (2024). Saako mennä käytävälle tekemään? Nomadinen tutkimus avautuvan kouluympäristön arjesta. Kasvatus, 55(1), 21–32. https://doi.org/10.33348/kvt.143504
2023
Lanas, M., Petäjäniemi, M., Väisänen, A.-M., Alamikkelä, K., Kauhanen, I. & Yliniva K. (2023). Appearing as Impossible Subjects on the Scene of Education - Potato Smashing, Laying on Couch and Asking for a Key. In Katie Wright and Julie McLeod (eds.), Childhood, Youth and Activism: Global Perspectives on Demands for Rights and Justice from Young People and their Advocates. Sociology Studies of Children and Youth.
2022
2021
2020
2019
2018
2017