Anne-Mari Väisänen
KT
KT, Tutkijatohtori
Puhe kiusaamisesta kirjallisuudessa ja hallinnollisissa dokumenteissa
Kasvatuksen arvot, aatteet ja yhteiskunnalliset kontekstit
Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
Väitöstutkimuksessani tutkin suomalaista peruskoulua koskevia kiusaamisdiskursseja kiusaamista koskevassa kirjallisuudessa ja kiusaamista koskevissa hallinnollisissa dokumenteissa.
Julkaisut
Väisänen, A.-M., & Lanas, M. (2021). Dekontekstualisaatio kiusaamiskirjallisuudessa (Decontextualization in literature of bullying). Kasvatus, 52(4), 438–449. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatus/article/view/112377
Väisänen, A-M., & Lanas, M. (2022). Miten kiusaamistilanteissa olevista lapsista puhutaan? Teoksessa M. Lanas & T. Kiilakoski (Toim.), Häiriö, näkökulmia työrauhan säröihin koulussa. Tampere: Vastapaino.
Väisänen, A.-M., & Lanas M. (2023). Nuoret yksilöllistävän koulukiusaamispuheen kohteena kiusaamista koskevissa asiakirjoissa. Nuorisotutkimus, 41, 2, 3-19, DOI: 10.57049/nuorisotutkimus.9131280, A1 Journal article (peer-reviewed)
Väisänen, A.-M., 2023, Tutkimus koulukiusaamista koskevasta asiantuntijapuheesta. Acta Universitatis Ouluensis E : Scientiae rerum socialium, 222, 102, G5 Doctoral dissertation (articles)
Lanas, Maija; Petäjäniemi, Maria; Väisänen, Anne-Mari; Alamikkelä, Kaisu; Kauhanen, Iida; Yliniva, Kirsi (2023). Appearing as impossible subjects on the scene of education: potato smashing, lying on sofas and asking for a key. In Wright, Katie; McLeod, Julie, Childhood, Youth and Activism: Demands for Rights and Justice from Young People and their Advocates, Sociological studies of children and youth, 33, 73-88, DOI: 10.1108/S1537-46612023005,
Konferenssiesitykset
Väisänen, A-M., & Lanas, M. (2018). Minkälainen tieto muodostuu arvokkaaksi suomalaisessa kiusaamisdiskurssissa (What kind of knowledge is valuable in Finnish professional literature of school bullying)? Presentation in FERA days Tampere 2018.
Väisänen, A-M. (2019). Dekontekstualisoiva kiusaamiskirjallisuus (Literature of bullying decontextualizes the phenomenom of bullying). Presentation in FERA days Joensuu 2019.
Väisänen, A-M., & Lanas, M. (2020). Kiusaamispuhe dekontekstualisoi kiusaamisilmiön (Decontextualizing discourses of school bullying). Presentation in FERA days Helsinki 2020.
Väisänen, A-M., & Lanas, M. (2020).Aina ei voi heti ratkaista, joskus välittäminen riittää - Mitä aikuinen voi tehdä konfliktitilanteessa (It is not always possible to solve it, sometimes caring is enough - What can we do as adults to support students in peer conflicts? Presentation in OPI-päivät in Oulu 2020.
Väisänen, A-M., & Lanas, M. (2021). Kiusaamispuhe, kasvatus ja kontrolli (Bullying discourses, education and control). Presentation in FERA days Jyväskylä 2021.
Väisänen, A-M (2022). Koulukiusaamista koskeva puhe siirtää keskustelun kasvatuksen kentältä kurinpidon kentälle. Presentation in FERA days Oulu 2022.
Väisänen, A-M. 24.8.2023, Challenges of expert discourses of bullying. European Conference on Educational Research, Glasgow, Scotland
Tutkijan tiedot
Yhteystiedot
Sähköposti
Puhelinnumero
Postiosoite
Oulun yliopisto
PL 2000
90014 Oulun yliopisto