Ehdota kysymyksiä rehtorin tehtävän hakijoille

Oulun yliopiston hallitus valitsee rehtorin 1.1.2025 alkavalle kaudelle tulevan syksyn kuluessa. Hallitus pyytää yliopiston henkilökunnalta ja opiskelijoilta ehdotuksia kysymyksiksi rehtorin tehtävää hakeneille henkilöille.

Ehdotuksia hyödynnetään yliopistoyhteisölle 22.8.2024 järjestettävässä tapahtumassa ja ehdotetut kysymykset toimitetaan hallituksen, yliopistokollegion ja ylioppilaskunnan hallituksen lisäksi yliopistoyhteisölle järjestettävään tapahtumaan valituille hakijoille.

Henkilökunta ja opiskelijat voivat ehdottaa kysymyksiä osallistumalla kyselyyn ”Mitä haluaisit kysyä rehtorin tehtävää hakeneilta? Kyselyyn osallistumiseksi henkilökunta ja opiskelijat saavat sähköpostiinsa (etunimi.sukunimi@oulu.fi tai etunimi.sukunimi@student.oulu.fi) henkilökohtaisen kyselylinkin. Henkilökohtaisesta kyselylinkistä huolimatta ehdotukset kerätään siten, että vastaajia ei voi tunnistaa, eivätkä vastaajien sähköpostiosoitteet tallennu kyselyn vastausaineistoon. Kysely on avoinna 1.8.-11.8.2024. Kyselyyn osallistuminen on vapaaehtoista.

Rehtoriksi valittavalta edellytetään tohtorin tutkintoa, rehtorin tehtävien hoitamiseksi tarvittavaa kykyä ja ammattitaitoa sekä käytännössä osoitettua hyvää johtamistaitoa. Tehtävässä vaaditaan erinomaista suomen ja englannin kielen taitoa sekä riittävää ruotsin kielen taitoa. Muu kielitaito on eduksi.

Yliopistolaissa ja Oulun yliopiston johtosäännössä edellytettyjen tehtävien lisäksi rehtorin keskeisiä tehtäviä ja tavoitteita tulevalla toimikaudella ovat

• tutkimuksen ja koulutuksen korkean kansainvälisen tason sekä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistäminen
  • Oulun yliopiston rahoituksen ja talouden tasapainon varmistaminen pitkällä aikavälillä
  • yliopistoyhteisön yhteistyön ja hyvän hallinnon edistäminen
  • henkilöstön osaamisen ja hyvinvoinnin edistäminen
  • pohjoisen Suomen elinvoimaisuuden ja alueellisen kehityksen edistäminen.

Onnistuakseen tehtävässä hallitus odottaa valittavalta seuraavaa kokemusta ja osaamista

• Kokemusta suurten asiantuntijaorganisaatioiden tuloksellisesta ja osallistavasta johtamisesta
  • Vahvaa talousosaamista sekä yliopiston hallinnon ja rahoituksen tuntemusta
  • Vahvaa tutkimuksen ja koulutuksen osaamista ja verkostoja sekä visioita tulevaisuuteen
  • Monipuolista yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kokemusta ja verkostoja
  • Erinomaisia vuorovaikutus-, viestintä- ja esiintymistaitoja
  • Tehtävän kannalta oleellista kansainvälistä kokemusta.

Kyselyn linkki on lähetetty kyselyn ajankohtana yliopistoon työsuhteessa oleville työntekijöille ja läsnäolevaksi ilmoittautuneille opiskelijoille. Viestin aihe on ”Ehdota kysymyksiä rehtorihakijoille // Propose questions for the rector candidates” ja lähettäjän osoitteena on messages-noreply@webropolsurveys.com.

Viimeksi päivitetty: 1.8.2024