Kollegio nimesi jäsenet valmistelemaan hallituksen ulkopuolisten jäsenten valintaprosessia

Oulun yliopiston hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisten jäsenten toimikausi päättyy vuoden 2025 lopussa. Oulun yliopiston kollegio nimesi kokouksessaan 29.8.2024 keskuudestaan valintaprosessia valmistelevan työryhmän.

Työryhmään nimettiin kolmikantaperiaatetta noudattaen professorit Aki Manninen ja Matti Alatalo, henkilöstön edustajat Timo Kokkonen ja Pirkko Viitala sekä opiskelijat Lotta Ellonen ja Saana Wahlström. Yliopistolain mukaan ulkopuoliset jäsenet valitsee yliopistokollegio, joka myös päättää ulkopuolisten jäsenten toimikauden pituudesta. Hallituksen yhdestätoista jäsenestä viisi tulee yliopistoyhteisön ulkopuolelta. Henkilöstöjäsenet valitaan hallintovaaleilla ja opiskelijaedustajat valitsee Oulun yliopiston ylioppilaskunta.

Yliopistokollegion opiskelijajäsen Chenhao Songin erotessa kollegiosta hänen henkilökohtainen varajäsenensä Ly Nguyen nousee kollegion varsinaiseksi jäseneksi. Oulun yliopiston ylioppilaskunnan edustajisto valitsee hänelle varajäsenen.

Kollegio kokoontui myös 26.8., jolloin se laati lausunnon hallitukselle rehtorivalintaan liittyen hallituksen päätöksenteon tueksi. Yliopiston hallitus valitsee rehtorin 1.1.2025 alkavalle viisivuotiselle toimikaudelle syksyn aikana.

Yliopistokollegio

Viimeksi päivitetty: 30.8.2024