Legendaarinen metallin väsymisen asiantuntija, Emeritus Professori Yukitaka Murakami, Kyushun yliopisto, Japani vieraili Oulun yliopistossa

Emeritus Professori Murakami (1943), Kyushun yliopisto, Fukuoka, Japani on kansainvälisesti tunnustettu metallin väsymisen ja vetyhaurastumisen asiantuntija. Hänet tunnetaan parhaiten laajasti käytetystä sqrt(area) -parametrimallista, jota käytetään komponenttien väsymisrajan määrittämiseen, ja ääriarvojen tilastomenetelmästä, jota sovelletaan materiaalin epäpuhtauksien arviointiin teräksien laadunvalvonnassa.

Hän on julkaissut yli 400 tieteellistä artikkelia ja viisitoista kirjaa. Prof. Murakami toimi Stress Intensity Factor Handbook-kirjojen päätoimittajana. Prof. Murakamille on myönnetty useita tunnustuksia ja palkintoja, mukaan lukien arvostettu Wöhlerin mitali vuonna 1998 ja The Paul Paris Gold Medal vuonna 2013. Lisäksi hän on toiminut the 21st Century COE Program “Integration Technology of Mechanical Systems for Hydrogen Utilization”- ohjelman sekä the Research Center for Hydrogen Industrial Use and Storage (HYDROGENIUS)- tutkimuskeskuksen johtajana. Lisäksi hän on työskennellyt erityisasiantuntijana International institute for Carbon-Neutral Energy Research (I2CNER) -instituutissa. Murakamia voidaan pitää nykyaikaisen vetytutkimuksen pioneerinä.

Prof. Murakamin kutsui Ouluun tutkijatohtori Mari Åman, joka on työskennellyt hänen kanssaan vuosikymmenen ajan, mukaan lukien neljän vuoden mittainen tutkimusvierailu Kyushun yliopistoon. Prof. Murakamin vierailun järjesti Global Boiler Works Oy (GBW), Business Oulu ja Oulun yliopisto. Prof. Murakami piti yhden päivän erikoisluennon 30. huhtikuuta. Lisäksi hän osallistui useisiin teknisiin keskusteluihin ja luentoihin GBW:llä, Wärtsilällä ja SSAB:llä. Prof. Murakami oli erittäin vaikuttunut kokemastaan ja odottaa innolla tulevia yhteistyöhankkeita.

Viimeksi päivitetty: 16.5.2024