Lukuvuoden avajaisissa palkittiin ansioituneita

Lukuvuoden avajaisissa 4.9.2023 palkittiin yliopistoyhteisössä ansioituneita henkilöitä.
Seitsemän avajaisjuhlassa palkittua yliopistolaista seisoo rivissä Saalastinsalin lavan edustalla, diplomit käsissään.

Yliopiston arvon ”luomme uutta” esimerkillisestä toteuttamisesta ja kansainvälisestä medianäkyvyydestä palkittiin professori Jan Hjort. Professori Hjort oli Oulun yliopiston kansainvälisesti näkyvin tutkija vuonna 2022 ulkopuolisen mediaseurannan mukaan.

Yliopiston arvon ”kannamme vastuuta” esimerkillisestä toteuttamisesta ja hyvästä esihenkilötyöstä palkittiin koulutuspalvelupäällikkö Jaana Isohätälä. Palautteen mukaan Isohätälä on esimerkillinen esihenkilö isolle, moninaiselle ja kansainväliselle joukolle kielten opettajia. Hän on aina ystävällinen, aikaansaava, kannustava ja asiallinen - poikkeuksellinen johtaja varustettuna loistavilla ihmisjohtamisen taidoilla.

Yliopiston arvon ”onnistumme yhdessä” esimerkillisestä toteuttamisesta palkittiin yliopistonlehtori Arto Lanamäki, yliopisto-opettaja Sini Pirskanen ja OYY:n koulutuspoliittinen asiantuntija Jere Tapio. Palkitut ovat osallistuneet työskentelyyn, jonka ansiosta Oulun yliopistossa on julkaistu ensimmäiset linjaukset tekoälyn käytöstä opetuksessa. Linjausten valmisteluun on lisäksi osallistunut useita eri tiedekuntien ja yksiköiden edustajia. Linjaukset päivittyvät jatkuvasti.

Vastuullisen tieteen ansiokkaasta kehittämisestä palkittiin tiedepoliittinen erityisasiantuntija Miki Kallio, hallinnollinen koordinaattori Mari Katvala ja informaatikko Tiina Sipola. Palkitut ovat systemaattisesti kehittäneet vastuullisen tieteen tukea tiedeyhteisölle. Kansallisessa avoimen tieteen seurannassa vuonna 2022 Oulun yliopisto oli toinen kahdesta yliopistosta, joka sijoittui korkeimmalle tasolle kaikilla neljällä arvioitavalla osa-alueella.

Palkinnon erinomaisesta opiskelijapalautteesta sai tohtori Andrew Conlin Oulun kauppakorkeakoulusta. Kurssi ”Investment and Financing Decisions” oli erittäin suosittu opiskelijoiden keskuudessa. Erään opiskelijan mukaan: ”Kaikki oli hyvin järjestetty ja opetus oli laadukasta. Kaiken kaikkiaan pidin tästä kurssista.”

Palkinnon teollisesta yhteistyöstä sai professori Lloyd Ruddock CyDisCo-teknologian kehittämisestä ja kaupallistamisesta. Keksintö laajentaa E. coli -bakteerin käyttöä biologisten lääkkeiden valmistukseen. Sille on myönnetty patentti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Lue lisää: Akateeminen urapolku johti keksijäksi

Onnea kaikille palkituille!

Viimeksi päivitetty: 4.9.2023