Monitieteisyys ja tieteidenvälisyys valokeilassa – ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa järjestettävä konferenssi valtaa Oulun yliopiston 4.–6.6.2025

Ratkaisut maailman monimutkaisiin ongelmiin edellyttävät yhä useammin monitieteistä sekä tieteidenvälistä tutkimusta, koulutusta ja kehittämistä. Monitieteisyys ja tieteidenvälisyys nähdäänkin tärkeinä Oulun yliopistossa. Hieno tilaisuus tieteidenvälisyyden oppimiseen ja edistämiseen tarjoutuu kesäkuussa 2025, kun Association for Interdisciplinary Studies (AIS) järjestää yhdessä Oulun yliopiston ja Oulun ammattikorkeakoulun kanssa vuotuisen konferenssinsa Linnanmaan kampuksella.

Tieteidenvälinen työskentely ei ole aina yksinkertaista. Eri aloilla on toisistaan laajasti eriytyneitä ja hyvin yksityiskohtaisia menetelmiä, teorioita ja myös erillinen työskentely- ja opetuskulttuurinsa. Toimivan tieteidenvälisen työskentelyn oppimiseen tarvitaan vuoropuhelua ja koulutusta.

Association for Interdisciplinary Studies järjestää vuotuisen konferenssinsa vasta toista kertaa Euroopassa. Nyt järjestettävä konferenssi on laatuaan ensimmäinen Pohjoismaissa. 47:ttä kertaa järjestettävä tieteellinen konferenssi tuo yhteen monitieteisyyden, tieteidenvälisyyden ja kansalaistieteen harjoittajia, tutkijoita, opettajia ja rahoittajia käymään keskenään vuoropuhelua.

Vuoden 2025 konferenssin teemana on ’Shaping the future in the era of polycrisis’ eli tulevaisuuden muotoilu monikriisien aikakaudella. Oulun yliopistolla konferenssin järjestämisessä ovat voimansa yhdistäneet yliopiston monitieteisen tutkimuksen keskukset, kuusi yliopiston monitieteistä tutkimusohjelmaa, arktista tutkimusta koordinoiva Thule-instituutti, Oulun yliopiston tutkijakoulu, koulutuksen kehittämisohjelma Noste, Eurooppa-yliopisto UNIC sekä strategian ja tiedepolitiikan yksikkö.

Konferenssin ilmoittautuminen sekä sessiohaku ovat nyt avoinna.

Lisätietoa AIS-konferenssin verkkosivulla

Viimeksi päivitetty: 10.9.2024