Nafisa Yeasmin nimitetty Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituuttiin MicroENTREn kehityspäälliköksi

Oikeustieteen maisteri, yhteiskuntatieteiden tohtori ja maahanmuuttososiologian dosentti Nafisa Yeasmin on aloittanut Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutissa mikroyrittäjyyskeskus MicroENTREn kehityspäällikkönä syyskuussa 2024. Hänen tärkein tutkimusaiheensa on maahanmuutto ja siihen liittyvä yrittäjyys.
Nafisa Yeasmin

Rajshahin yliopistossa, Bangladeshissa maisteritutkintonsa tehnyt Yeasmin muutti Rovaniemelle yhdessä väitöskirjaansa tekevän aviomiehensä kanssa vuonna 2006 ja teki oman väitöskirjansa arktisen alueen maahanmuuttoon liittyen Lapin yliopistossa vuonna 2018. Hänen maahanmuuttososiologian dosentuurinsa on Tampereen Yliopistossa.

Tohtori Yeasmin on Vuoden tieteentekijä 2019. Hän johtaa arktista muuttoliikettä käsittelevää temaattista tutkijaverkostoa (UArctic Thematic Network on Arctic Migration). Hänen tutkimuskohteitaan ovat kestävä yrittäjyyden kehittäminen, maahanmuuttajien sosioekonominen integroituminen arktisella alueella, aluekehitys, yhteisön kestävyys, sosiaalinen osallisuus, muuttoliikkeen hallinta, ihmisoikeudet ja sukupuolten välinen tasa-arvo. Viimeaikaiset kiinnostuksen kohteet ovat maahanmuuttajanuorten hyvinvointi ja integroitu koulutus.

”Tutkin maahanmuuttoa arktisella alueella, joka on harvaan asuttua aluetta. Maahanmuutto on tärkeä kysymys yhteiskunnallemme, koska kohtaamamme pohjoisen väestörakenteen haasteet tarvitsevat ratkaisua ja tarvitsemme vakaat työmarkkinat ja talouden”, Yeasmin sanoo.

Yeasmin pitää Oulun yliopiston Kerttu Saalasti -instituutin yrittäjyyden tutkimusta tärkeänä, koska sillä on suora vaikutus yhteiskunnan kestävään kehitykseen. MicroENTREn kehityspäällikkönä hän haluaa kehittää mikroyrittäjän ja mikroyrittäjyyden tilaa sekä olemassa olevan että tulevaisuudessa kerättävän tutkimusmateriaalin pohjalta.

Vahvaa kansallista ja kansainvälistä projekti- ja rahoitusosaamista

”Nafisa Yeasmin on moniosaaja, jonka vahvuutena uudessa tehtävässä on mm. vahva kokemus erilaisten EU-hankkeiden valmistelusta, toteutuksesta ja johtamisesta. Hänellä on näyttöä kilpaillun ja kansainvälisen rahoituksen hankkimisesta sekä kokemusta erityyppisten projektien ja tutkimustoiminnan johtamisesta. Hänen monipuolinen ja ajankohtainen, mm. maahanmuuttajien ja naisten yrittäjyyttä luotaava, tutkimusportfolionsa täydentää erinomaisesti MicroENTREn tutkimusteemoja”, kertoo professori, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin johtaja Matti Muhos.

Yeasminin vahva tutkijatausta ilahduttaa myös MicroENTREn tutkimusjohtaja Martti Saarelaa, ja hänen mukaansa uudelta kehityspäälliköltä odotetaankin vahvaa panosta tutkimuksen laadun nostamisessa ja tutkimusryhmän projektisalkun kehittämisessä erityisesti kilpaillun ja kansainvälisen tutkimusrahoituksen suuntaan.

Kuva: Minna Kilpeläinen

Yhteystiedot:

Nafisa Yeasmin, kehityspäällikkö, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE
nafisa.yeasmin@oulu.fi
050 5976325

Matti Muhos, professori, johtaja, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutti
matti.muhos@oulu.fi
0400 407590

Martti Saarela, tutkimusjohtaja, Oulun yliopiston Kerttu Saalasti Instituutin mikroyrittäjyyskeskus MicroENTRE
martti.saarela@oulu.fi
050 4735470