Opiskelijoiden ja opetustyön tueksi perustetaan kaksi palvelukeskusta

Oulun yliopistoon perustetaan kaksi palvelukeskusta, joista toinen tarjoaa palveluita opiskelijoille ja toinen opetuksen tueksi. Uudistuksella korostetaan erinomaisen opiskelijakokemuksen sekä opetuksen korkean laadun merkitystä yliopistossa. Oulun yliopiston hallitus päätti keskusten perustamisesta 26.9.2024. Palvelukeskusten on tarkoitus aloittaa toimintansa vuoden 2025 alussa.

Opetustyön tueksi perustettava palvelukeskus tarjoaa henkilöstölle mm. pedagogista tukea, edistää koulutuksen laadun jatkuvaa parantamista sekä koordinoi opettajille ja tutkinto-ohjelmien vastuuhenkilöille tarkoitettua toimintaa. Nykyiseen tilanteeseen verrattuna keskus kokoaa opetuksen kehittämiseen liittyvät toiminnot yhteen paikkaan ja parantaa niiden johtamista ja kehittämistä.

Opiskelijoiden palvelukeskus kehittää opiskeluvalmiuksia ja tukee opiskelijoiden hyvinvointia. Keskuksen tavoitteena on opetuksen ja ohjauksen palveluiden parantaminen siten, että opiskelijoiden näkökulma tulee nykyistäkin paremmin huomioitua ja opiskelijat saavat monipuolista ohjausta opintojen eri vaiheissa.

Molemmat keskukset tulevat toimimaan koulutusvararehtorin alaisuudessa. Keskukset tekevät keskenään tiivistä yhteistyötä ja hyödyntävät sisäistä ja ulkoista tietoa kehittäessään toimintaansa ja palveluitaan.

Keskusten johtajien rekrytoinnit käynnistetään mahdollisimman pian. Muutossuunnitelmia käsitellään yksiköissä Sopimus yhteistoiminnasta Oulun yliopistossa 2022:n mukaisesti. Rehtori päättää muutoksen toteuttamisesta näiden käsittelyjen jälkeen ja linjaa organisoitumisen suunnittelua.

Keskusten toimintasuunnitelmien laatimisessa kuullaan asiantuntijoita ja hyödynnetään kehityshankkeissa kertynyttä tietoa. Henkilökunnan ja opiskelijoiden osallistuminen suunnitteluun on keskeistä hyvän lopputuloksen aikaansaamiseksi.

Viimeksi päivitetty: 26.9.2024