Oulun Norssi esittelee suomalaista koulua ja koulutuspalveluja Dubain maailmannäyttelyssä

Oulun normaalikoulu osallistuu lokakuun alussa avattuun EXPO 2020 -maailmannäyttelyyn Dubaissa. Alakoulusta ja lukiosta matkaan lähtee 10 oppilasta ja 10 lukiolaista, jotka opettajineen osallistuvat helmikuussa maailmannäyttelyyn ja tekevät yhteistyötä paikallisen koulun kanssa. Norssin ryhmä esittelee paikan päällä koulua ja koulutuspalvelujaan.
Koululaisryhmä syksyisellä nurmikolla. Kahdeksan seisoo taustalla ja kaksi loikoilee maassa.
10 oppilasta ja 10 lukiolaista Oulun Normaalikoulun alakoulusta ja lukiosta osallistuu opettajiensa kanssa ensi helmikuussa Dubain maailmannäyttelyyn. Kuvassa kuutosluokkalaisten ryhmä. He tekevät yhteistyötä paikallisen koulun kanssa.

Dubaissa normaalikoulu tapaa yhteistyökumppaneita ja koulutusviennin asiakkaita Suomen paviljongissa jo joulukuussa. Norssin opettajat esittelevät 14.–16.12.2021 AR-todellisuuden avulla kolmea koulutusalan johdolle ja asiantuntijoille suunnattua koulutuspalveluaan: Diploma Programme in Education Leadership and Management, Teacher Enhancement Online ja Study Visits. Koulu on tuottanut jokaisesta palvelusta tuotekortin, johon maailmannäyttelyn kävijät voivat tutustua mobiililaitteellaan ja halutessaan myös tallentaa myöhempää käyttöä varten.

Koulutuspalvelujen AR-esittely katsottavissa mobiililaitteella

Lisätietoja Oulun normaalikoulun koulutuspalveluista

Maailmannäyttelyyn valmistautumisessa Oulun normaalikoulu on verkostoitunut suomalaisten koulutusalan toimijoiden kanssa. Koulu kuuluu Education Finlandin koordinoimaan ryhmään, jossa on yhteensä 16 organisaatiota. Joulukuussa pidettävien VIP-päivien ohjelman tuottamiseen osallistuvat johtava rehtori Kari Kumpulainen, lehtorit Eliisa Leskisenoja ja Suvi-Tuuli Kaleva sekä koulutusviennin asiantuntija Raimo Salo. Koulu tekee yhteistyötä myös huonekaluyritys ISKUn kanssa.

Kari Kumpulaisen mukaan Oulun normaalikoulun osallistuminen maailmannäyttelyyn tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden monipuoliseen kansainväliseen yhteistyöhön. ”Maailmannäyttelyssä voimme tuoda esille Oulun yliopiston harjoittelukoulun täydennyskoulutustarjontaa ennennäkemättömällä tavalla, ja teemme näkyväksi laadukasta suomalaista koulutusosaamista yhdessä muiden suomalaisten toimijoiden kanssa.”

Koulutusvienti edistää Oulun yliopiston kansainvälistymistä. Viime vuosina vienti on suuntautunut etenkin Kiinaan, ja Persianlahden alue sekä Afrikan suunta on kasvamassa.

Kiinassa käynnistyi vuonna 2018 merkittävä koulutusvienti ohjelmistotuotannon kandidaattiohjelmalla yhteistyöyliopisto Nanjing Institute of Technologyssa (NJIT). Opetus- ja kasvatusalan koulutusvienti sisältää täydennyskoulutusta: luentoja, työpajoja, kouluvierailuja ja eri maiden koulutusjärjestelmien reflektointia. Digitaalista tarjontaa on viime aikoina kehitetty.

"Suomen hyvä maine koulutusosaamisessa tunnetaan maailmalla, ja kysyntää on enemmän kuin on mahdollista vastata. Koulutusvientitoiminta voisi olla laajempaakin", kertoo Oulun yliopiston koulutussuunnittelija Anne Viherkari.

Oppimistuokiot näyttelyvieraiden nähtäväksi

Maailmannäyttelyyn liittyy normaalikoulun alakoulun ja lukion läheinen yhteistyö Dubaissa sijaitsevan GEMS Modern Academy -koulun kanssa. Yhteistyö tapahtuu koululaisten yhteisessä Dubai EXPO -kerhossa, jossa on mukana oppilaita ja opiskelijoita opettajineen. Lue lisää kerhon Learning Together -blogista.

Kerhot tekevät lukuvuoden 2021–2022 aikana yhteistyötä GEMS-koulun oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa virtuaalisesti yhdessä sovittujen teemojen parissa. Yhteistyö huipentuu maailmannäyttelyssä 21.2.2022, jolloin kerhoissa mukana olleet vihdoin tapaavat ja esittelevät yhteistyönsä tuloksia. Päivän aikana järjestetään oppimistuokioita, joita medialla ja yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus seurata.

”Oppilaiden, opiskelijoiden ja opettajien näkökulmasta Dubaissa sijaitsevan koulun kanssa tehtävä yhteistyöprojekti on osa koulumme kansainvälistä toimintaa, jota Unicef-kouluna teemme”, Kari Kumpulainen kertoo.

Suomi esittäytyy maailmannäyttelyssä Sharing Future Happiness -teemalla. Suomen paviljongissa on mukana 120 yritystä ja organisaatiota. Maailmannäyttelyyn osallistuu lähes 200 maata, ja vierailijoista suurin osa on koululaisia ja opiskelijoita.

Dubai EXPO 2020 on avoinna 1.10.2021–31.3.2022. Koronan takia maailmannäyttelyn järjestäminen viivästyi vuodella. Kyseessä on ensimmäinen Lähi-idässä järjestettävä maailmannäyttely.

Oulun normaalikoulun ja Dubain koululaisten Learning Together -kerhon blogi

Suomen paviljonki Dubai EXPO 2020:ssä