Oulun yliopisto maailman 300 parhaan yliopiston joukossa – ”Tulos on osoitus henkilökuntamme korkeatasoisesta työstä”

Kansallisessa vertailussa Oulun yliopisto ylsi jaetulle kolmannelle sijalle Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston jälkeen maailman parhaita yliopistoja vertailevalla Times Higher Education World University Rankings (THE) -listalla.

Oulun yliopisto sijoittui arvioinnissa sijavälille 251–300. Tänä vuonna yhteensä kymmenen suomalaista yliopistoa sai sijoituksen THE-vertailussa.

Viime vuoden Times Higher Education -yliopistovertailun tuloksiin nähden Oulun yliopiston sijoitus kohosi kaikissa arvioiduissa pääluokissa: koulutuksessa, tutkimusympäristössä, tutkimuksen laadussa, yritysyhteistyössä ja kansainvälisyydessä.

Vertailussa koulutuksen painoarvo on noin kolmannes ja tutkimuksen noin kaksi kolmasosaa. Näistä suurinta kasvu oli koulutuksessa.

”Tulos on osoitus henkilökuntamme korkeatasoisesta työstä. Jatkamme kehittämistä varmistaaksemme, että olemme myös tulevaisuudessa sekä kansainvälisesti että kansallisesti kilpailukykyinen yliopisto”, Oulun yliopiston rehtori Jouko Niinimäki kertoo.

Noin kymmenesosa vertailun painoarvosta tulee yritysyhteistyöstä ja kansainvälisyydestä, joissa kasvu oli merkittävää.

Vertailuun osallistui yhteensä yli 2000 yliopistoa ympäri maailman. Maailman parhaiksi yliopistoiksi vertailussa arvioitiin brittiläinen Oxfordin yliopisto sekä yhdysvaltalaiset MIT ja Harvard.

Viimeksi päivitetty: 9.10.2024