Oulun yliopiston hallitus haastattelee kolme hakijaa rehtorin tehtävään

Oulun yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 15.8.2024 kutsua kolme hakijaa haastatteluun rehtorin tehtävää varten. Haastatteluihin kutsutaan vararehtori, professori Mika Hannula, professori Helka-Liisa Hentilä ja vararehtori Arto Maaninen.

Rehtoriksi valittavalta edellytetään tohtorintutkintoa, rehtorin tehtävien vaatimaa kykyä ja ammattitaitoa sekä käytännössä osoitettua hyvää johtamistaitoa. Haastateltavien valinnassa hallitus arvioi hakijoiden kelpoisuutta, osaamista ja kokemusta hakemusasiakirjojen perusteella. Yliopistolain mukaan Oulun yliopiston hallintokieli on suomi, ja rehtoriksi valittavalta edellytetään erinomaista suomen ja englannin kielen taitoa sekä riittävää ruotsin kielen taitoa.

Hallitus haastattelee rehtorikandidaatteja 22.8. Osana valintamenettelyä hallitus järjestää yliopistoyhteisölle 22.8. klo 13.30–14.30 verkkolähetyksen, jossa yhteisö voi tutustua hakijoihin. Hakijat esittäytyvät ja vastaavat heille esitettäviin kysymyksiin sekä ottavat kantaa ajankohtaisiin teemoihin. Yliopistoyhteisö on saanut ehdottaa kysymyksiä rehtorikandidaateille. Lisäksi yliopistokollegio ja ylioppilaskunnan hallitus tapaavat hakijat 22.8.

Hallitus päätti kokouksessaan myös haastattelujen kysymysrungosta. Haastattelut toteutetaan IMS Talent Oy:n tuella.

Yliopiston rehtorin tehtävään haki yhteensä 20 henkilöä. Hallitus valitsee rehtorin 1.1.2025 alkavalle toimikaudelle syksyn aikana.

Viimeksi päivitetty: 16.8.2024