Oulun yliopistossa kaikki ovat yhdenvertaisia – Meistä jokainen voi puuttua rasismiin

Oulun yliopistossa jokaisen yhteisömme jäsenen on voitava kokea itsensä tervetulleeksi ja tasavertaiseksi toimijaksi yhteisössämme. Yhdenvertainen kohtelu ja osallisuus koskettavat kaikkia sukupuoleen, ikään, etniseen tai kansalliseen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, uskontoon, vakaumukseen, mielipiteeseen, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään tekijään katsomatta.

Teemme töitä tietoisesti ja aktiivisesti kitkeäksemme eri muodoissa ilmenevää rasismia. Pyrimme tunnistamaan ja poistamaan käytäntöjä ja rakenteita, jotka tuottavat ja ylläpitävät eriarvoisuutta. Epäasialliseen käytökseen ja syrjintään puuttuminen, sekä tietoisuuden lisääminen ja koulutuksen tarjoaminen ovat antirasistisen työmme keskiössä.

• Kaikille opiskelijoille on tarjolla Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus Oulun yliopistossa -verkkokurssi Moodlessa suomeksi ja englanniksi.
  • Lisäksi Unic kutsuu yliopistoyhteisömme jäsenet mukaan monimuotoisuutta ja syrjintää koskevaan koulutukseen ” Diversity Sensitivity in the Workplace and Unconscious Bias” 21.10. Ilmoittautua voi 18.10. saakka Unicin verkkosivuilla.

Lue lisää tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöstä Oulun yliopistossa

Näin puutut rasismiin

Rasismi voi ilmetä esimerkiksi ryhmästä poissulkemisena, etniseen erotteluun perustuvina vitseinä tai rasistiselle materiaalille altistamisena.

Jokainen yliopistoyhteisön jäsen voi puuttua rasismiin:

1. Tunnista rasistinen tilanne
  2. Tue rasistisen häirinnän kohteeksi joutunutta
  3. Puutu rasistiseen tilanteeseen
  4. Ilmoita rasismista
  5. Toimi joka päivä rasismia vastaan

Tarkempia ohjeita rasismiin puuttumisesta löydät yhdenvertaisuus.fi-sivustolta.

Jos kohtaat rasistista syrjintää yliopistolla, toimi epäasiallisen kohtelun ja häirinnän ohjeiden mukaan.

Jos olet joutunut rasistisen rikoksen kohteeksi, ole yhteydessä poliisiin (112) ja tee rikosilmoitus.

• Rasistinen rikos tai viharikos on rikos, jonka taustalla on ennakkoluulo tai vihamielisyys uhrin etnistä tai kansallista alkuperää kohtaan.
  • Yleisimmät rikokset, joissa on rasistinen motiivi, ovat pahoinpitely, uhkailu ja kunnianloukkaus. Teon motiivi ratkaisee, onko kyseessä rasistinen rikos vai ei. Tutustu tarkemmin poliisin ohjeisiin viharikoksista.
  • Voit kysyä tarvittaessa apua Rikosuhripäivystyksestä.
  • Mikä on rasistinen rikos? Neuvoja uhreille.
  • Tällä lomakkeella voit jättää Poliisille ei kiireellisen tiedon internetissä havaitsemastasi epäilyttävästä aineistosta esimerkiksi rasismiin, ihmisvihaan tai väkivaltaan liittyen. Poliisi on aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja poliisin sivuilta löydät listan aktiivisista nettipoliiseista.

Rasismiin liittyvässä syrjintäasiassa voit ottaa yhteyttä myös kansalliseen yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistoon.

Viimeksi päivitetty: 14.10.2024