Tervetuloa seuraamaan tohtorikulkuetta lauantaina – Linnanmaan kampuksen tiloja varattu tohtoripromootion käyttöön

Oulun yliopisto järjestää tulevana viikonloppuna 12. tohtoripromootion. Promootio on yliopiston suurin akateeminen juhla, ja sitä on vietetty ensimmäisen kerran Oulussa vuonna 1972.
Tohtoripromootio vuonna 2022 Oulun keskustassa. Edessä liehuu Suomen lippu ja kaupunkilaisia on katsomassa.

Yliopistoyhteisö ja kaupunkilaiset ovat erittäin tervetulleita seuraamaan promootiokulkuetta lauantaina 18.5. noin klo 15.30 alkaen Oulun keskustaan. Kulkue etenee Mannerheimin puistosta suoraan Kirkkokatua pitkin Oulun tuomiokirkolle. Kulkueella on säävaraus: sateisella säällä sitä ei järjestetä.

Tohtoripromootiota on mahdollisuus seurata suorana lähetyksenä Oulun yliopiston verkkosivuilla lauantaina 18.5.2024 klo 12 alkaen. Promootiossa 243 viime vuosina väitellyttä nuorta tohtoria otetaan seremoniallisesti akateemisen yhteisön täysivaltaisiksi jäseniksi. Tohtoreille luovutetaan vihkimisen yhteydessä tohtorinhattu, miekka ja diplomi.

Samalla vihitään yhteensä 17 kunniatohtoria, jotka tiedekunnat ovat valinneet. Kunniatohtoreiden joukossa ovat muun muassa Islannin presidentti Guðni Th. Jóhannesson, Nobel-palkittu tutkija William Kaelin sekä Helsingin Juhlaviikkojen taiteellinen johtaja Marko Ahtisaari. Kunniatohtoriksi vihkiminen on korkein huomionosoitus, jonka yliopisto voi henkilölle osoittaa. Kunniatohtoreilla on merkittäviä tieteellisiä tai Oulun yliopiston kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia ansioita.

Tellus kiinni viikonlopun – liikkumista Foodoo Gardenin ja keskusaulan ympäristöissä rajoitetaan

Promootio aiheuttaa joitakin rajoituksia ja muutoksia Linnanmaan kampuksella liikkumiseen. Linnanmaan Tellus on kokonaan suljettu lauantaista sunnuntaihin 18.–19.5. Myös päärakennus, keskusaula lähiympäristöineen ja Foodoo Gardenin tilat yläkerta mukaan lukien on varattu promootiotapahtumille, eikä alueilla pääse tällöin liikkumaan normaalisti. Alueilla on opasteet kiertoreiteille.

Linnanmaan kampuksen pysäköintialueet P1, P2 ja P11 (yliopiston puoli) on varattu tohtoripromootion käyttöön perjantai-illaksi 17.5 sekä lauantaina 18.5. koko päiväksi. Pysäköintialueet tulee tyhjentää autoista perjantai-iltaan mennessä.

Lue lisää tohtoripromootiosta

Viimeksi päivitetty: 14.5.2024