Vuonna 2020 arkistoidut Moodle-kurssit poistetaan Moodle-ympäristöstä vuodenvaihteessa

Jos olet ollut opiskelijana vuonna 2020 Moodle-kurssilla, joka on myös arkistoitu vuonna 2020 ja haluat ottaa talteen tällä Moodle-kurssilla olevat opintotuotoksesi, katso alla olevat ohjeet, koska vuonna 2020 arkistoidut Moodle-kurssit poistetaan Moodle-ympäristöstä vuodenvaihteessa 2021–2022.

Jos olet ollut opiskelijana vuonna 2020 Moodle-kurssilla, joka on myös arkistoitu vuonna 2020 ja haluat ottaa talteen tällä Moodle-kurssilla olevat opintotuotoksesi, katso alla olevat ohjeet, koska vuonna 2020 arkistoidut Moodle-kurssit poistetaan Moodle-ympäristöstä vuodenvaihteessa 2021–2022:

Moodle-kurssien arkistointi:

Opettaja määrittelee, kuinka kauan Moodle-kurssi on avoinna opiskelijoille. Kurssin päättymisen jälkeen moni opettaja arkistoi Moodle-kurssin, kun kaikki toiminta Moodle-kurssilla on päättynyt. Arkistoinnin jälkeen Moodle-kurssi on siirretty lukutilaan tiedekunnan arkistokategoriaan.

Arkistoidun Moodle-kurssin tunnistaminen:

Moodlen Työpöydällä on arkistoidun Moodle-kurssin kurssikortissa kurssin nimen perässä merkintä kurssin aloituspäivämäärästä. Vuonna 2020 arkistoidun Moodle-kurssin tunnistat sen nimen perässä olevasta päivämäärämerkinnästä, joka alkaa vuosiluvulla 2020. Arkistoidun Moodle-kurssin etusivulla on vesileimoja sanalla: ARCHIVE.

Arkistoitujen Moodle-kurssien automaattinen poistoprosessi

Oulun yliopistossa on käytössä arkistoitujen käyttämättöminä olevien Moodle-kurssien automaattinen poistoprosessi. Arkistoidut kurssit poistetaan Moodle-oppimisympäristöstä automaattisesti kurssin päättymispäivämäärää seuraavan kalenterivuoden lopussa (esimerkiksi vuonna 2020 arkistoidut kurssit poistetaan vuoden 2021 lopussa).

Opiskelijan omien tuotosten tallentaminen arkistoidulta Moodle-kurssilta

Opiskelijan kannattaa itse huolehtia omien tuotostensa tallentamisesta Moodle-kurssin lisäksi itselleen talteen esimerkiksi myös omalle työasemalle, muistitikulle tai OneDrive-kansioon jne.). Moodle-kurssille palauttamasi tiedostot voit ladata ja tallentaa itsellesi. Kirjoittamasi tekstit tai keskustelut voit käydä kopioimassa (leikkaa-liimaa/copy-paste -toiminnolla).

Opintoportfolio

Opiskelija voi koota itselleen omat opintotuotoksensa koko opintoajalta omaksi ”portfolioksi”. Yliopiston palveluista sopivat portfolion tekemiseen esim. O365 ja G Suite -palvelut. Jos haluat hyödyntää opintotuotoksiasi myös opiskeluaikasi jälkeen, kannattaa valita palvelu, johon pääset myös opiskeluaikasi jälkeen. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi Google Sites -verkkosivustopalvelu tai WordPress -blogipalvelu. Muita vaihtoehtoja ovat erilaiset muut maksuttomat blogi-, verkkosivusto- ja tiedostojen tallennuspalvelut.

Lisätietoa opiskelijan Moodle-ohjeissa: Moodle-ohjeet opiskelijalle: Vanhojen Moodle-kurssien arkistointi- ja poistoprosessi sekä opiskelijan omien tuotosten tallentaminen Moodle-kursseilta (oulu.fi)

Viimeksi päivitetty: 21.12.2021