Digi-HTA, uusi terveydenhuollon menetelmien arviointimalli digitaalisille terveysteknologioille

P117, Aapistie 5A, Oulun yliopisto

DI, TtM Jari Haverinen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Lääketieteellinen tiedekunta, Lääketieteen tekniikan ja terveystieteiden tutkimusyksikkö

Lääketieteellinen fysiikka ja tekniikka

Apulaisprofessori Paulus Torkki, Helsingin yliopisto

Professori Jarmo Reponen, Oulun yliopisto

Vieraile väitöstilaisuudessa

Digi-HTA-arviointimallilla voidaan kattavasti arvioida terveydenhuollon digitaalisia tuotteita ja palveluita

DI, TtM Jari Haverisen väitöskirjassa esitetään uuden, digitaalisille terveysteknologioille suunnitellun Digi-HTA-arviointimallin kehitys ja verifiointi. Työn taustalla oli Sosiaali- ja terveysministeriön toimeksianto sekä havainto siitä, että uusien ja innovatiivisten digitaalisten terveysteknologioiden, kuten mobiilisovellusten, ikäteknologioiden sekä tekoäly- ja robotiikkaratkaisujen käyttö Suomen terveydenhuollossa oli lisääntynyt, mutta niiden vaikuttavuudesta ja laadusta puuttui puolueeton arviointitieto. Suomessa käytössä olevat terveydenhuollon menetelmien arviointimallit (HTA) eivät soveltuneet digitaalisille terveysteknologioille. Kansainvälisessä vertailussa ei myöskään löytynyt HTA-malleja, jotka tukisivat kattavasti erilaisten teknologioiden arviointeja, joten tarvittiin uutta HTA-menetelmäkehitystä. Väitöskirjatutkija Jari Haverinen vastasi Digi-HTA-arviointimallin kehittämisestä, joka toteutettiin Oulun yliopiston ja kansallisen HTA-koordinaatioyksikön (FinCCHTA) yhteistyöllä.

Uusi Digi-HTA-arviointimalli mahdollistaa digitaalisten terveysteknologioiden laaja-alaisen ja puolueettoman arvioinnin. Malli oli kansainvälisesti ensimmäinen, joka sisällytti mobiilisovellukset, tekoäly- ja robotiikkaratkaisut samaan arviointikehikkoon. Digi-HTA-arviointimallin keskeiset arviointinäkökulmat ovat digitaalisten terveysteknologioiden vaikuttavuus, turvallisuus, kustannukset, käytettävyys ja saavutettavuus sekä tietoturva ja tietosuoja. Mallin avulla tuotetuilla Digi-HTA-arviointiraporteilla tuetaan hyvinvointialueiden digitaalisiin terveysteknologioihin liittyvää päätöksentekoa.

Väitöstyöhön kuuluvan osatutkimuksen mukaan 24 terveydenhuollon ammattilaisen mielestä Digi-HTA-arviointiraportit sisälsivät selkeää ja kattavaa tietoa digitaalisista terveysteknologioista päätöksenteon tueksi. Kuitenkin Digi-HTA-arviointien integrointia osaksi päätöksentekoprosesseja tulisi parantaa tulevaisuudessa. Tutkimukseen osallistuneiden kahdeksan terveysteknologiayrityksen mukaan Digi-HTA-arviointikehikko oli soveltuva työkalu heidän tuotteidensa arviointiin. Väitöskirjassa tutkittiin myös, mitä lisäarvoa terveydenhuollon digitaaliset palvelut voivat tuoda sekä potilaille että terveydenhuollon ammattilaisille käyttäen esimerkkitapauksena OYS Uniapnea -digihoitopolkua.

Digi-HTA-arviointimalli on ollut osa FinCCHTA:n toimintaa vuoden 2020 alusta lähtien. Sen avulla on toteutettu arviointeja digitaalisista terveysteknologioista, kuten lääkeannostelu- ja kuntoutusrobotiikasta, digitaalisista elintapainterventioista sekä erilaisista digitaalisista alustaratkaisuista. Osa hyvinvointialueista on jo hyödyntänyt Digi-HTA-arviointiraportteja osana hankintavaatimuksiaan.
Viimeksi päivitetty: 7.10.2024