Kuinka oppijat kehittävät metakognitiivista tietoisuuttaan yhteistoiminnallisessa oppimisessa

Linnanmaa L3

Master of Science Ahsen Cini

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Oppimisen ja oppimisprosessien tutkimusyksikkö

Kasvatustiede

Professori Daniel Bodemer, University of Duisburg-Essen

Professori Sanna Järvelä, Oulun yliopisto

Tämä väitöskirja tutkii metakognitiivista tietoisuutta yhteistoiminnallisessa oppimisessa monella tasolla. Se tarkastelee, kuinka oppijoiden yksilöllinen metakognitiivinen tietoisuus liittyy heidän sosiaaliseen metakognitiiviseen tietoisuuteensa, kuinka oppijoiden yksilölliset ja sosiaaliset metakognitiiviset tietoisuustasot vaikuttavat tehtävien suorituskykyyn ja kuinka oppijoiden sosiaalinen ja ympäristöllinen metakognitiivinen tietoisuus liittyy heidän tunteidensa ilmeisiin.

Havainnot korostavat yhteistoiminnallisen oppimisympäristön merkitystä arvokkaana keinona lisätä metakognitiivista tietoisuutta sekä yksilötasolla että ryhmän jäsenten ja oppimisympäristön välisten vuorovaikutusten tasolla.

Teoreettisesti väitöskirja edistää sosiaalisesti jaetun oppimisen säätelyn tutkimusta esittämällä sekä staattisia että dynaamisia metakognitiivisen tietoisuuden näkökulmia yhteistoiminnallisessa oppimisessa. Menetelmällisesti tämä väitöskirja tarjoaa tunteiden ilmeiden tunnistamisen uutena menetelmällisenä työkaluna ja datakanavana metakognitiivisen tietoisuuden ymmärtämiseksi.

Käytännön sovellusten osalta havainnot korostavat metakognitiivista tietoisuutta ja antavat tietoa tekoälyn suunnittelusta opetuksen järjestelmissä koskien sitä, milloin opiskelijat kokevat vaikeuksia tehtävän ymmärtämisessä tai ovatko he tietoisia omasta metakognitiostaan.
Viimeksi päivitetty: 19.9.2024