Miten strateginen moni-orientaatio vaikuttaa B2B pk-yrityksen brändin tuloksellisuuteen
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Arina-sali (TA105)
Väitöksen aihe
Miten strateginen moni-orientaatio vaikuttaa B2B pk-yrityksen brändin tuloksellisuuteen
Väittelijä
M.Sc. Marketing Muhammad Anees-ur-Rehman
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Marketing
Oppiaine
Marketing
Vastaväittäjä
Professori Tommi Laukkanen, Itä-Suomen yliopisto
Kustos
Dosentti Saila Saraniemi , Oulun yliopisto
Yritysten välisillä markkinoilla toimivien pk-yritysten brändi hyötyy optimaalisen strategian valinnasta
Väitöskirja tuo uutta tietoa yritysten välisillä markkinoilla (b2b) toimivien pk-yritysten liiketoimintastrategioiden vaikutuksesta brändin menestykseen. Väitöstutkimuksen mukaan pientenkin yritysten kannattaa investoida resursseja brändinsä kehittämiseen, sillä suunnitelmallisuus ja strateginen brändiorientaatio vaikuttavat positiivisesti brändin arvoon.
Nykyaikainen markkinointistrategia on epätäydellinen ilman huolellista brändin kehittämisen suunnitelmaa. Tutkimuksessa tarkastellaan erilaisten strategisten vaihtoehtojen eli brändi-, markkina- ja yrittäjyysorientaation yhdysvaikutusta parannettaessa brändin tuloksellisuutta.
Strategisilla vaihtoehdoilla on eri painotuksia: brändiorientaatio korostaa yrityksen arvoja ja asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa kehittyvää brändi-identiteettiä kestävien brändien perustana, markkinaorientaatio painottaa asiakkaan ymmärtämistä ja asiakkaan tarpeita tarjooman ja brändin kehittämisen lähtökohtana ja yrittäjyysorientaatioon liittyvät proaktiivisuus, innovatiivisuus ja riskinotto.
Väitöskirja on ensimmäisiä tutkimuksia, joissa empiirisesti todennetaan usean eri strategisen vaihtoehdon yhdysvaikutuksia b2b-brändin menestykseen. Yhdysvaikutuksia tarkasteltiin ns. hybridi-yhdysvaikutuksen ja moderoivan yhdysvaikutuksen näkökulmista. Brändin menestystä mitattiin neljällä osa-alueella: brändin arvon, brändin uskottavuuden, brändin tunnettuuden sekä brändin taloudellisen menestyksen näkökulmasta.
Tutkimusta varten tehtiin laaja kirjallisuuskatsaus ja kerättiin 250 suomalaisen, yritysten välisillä markkinoilla toimivan pk-yrityksen kyselyaineisto. Tutkimustulosten mukaan yrityksen brändiorientaatio ja markkinaorientaatio yhdessä, ns. hybridiorientaatio vahvistaa pk-yrityksen brändiä. Erityisesti brändiin keskittynyt strategia näyttäisi kuitenkin olevan tehokkaampi brändin tunnettuuden lisäämiseksi kuin asiakkaaseen ts. markkinaan keskittynyt strategia. Brändin menestymistä edesauttaa kulloinkin optimaalisen strategian valinta.
Nykyaikainen markkinointistrategia on epätäydellinen ilman huolellista brändin kehittämisen suunnitelmaa. Tutkimuksessa tarkastellaan erilaisten strategisten vaihtoehtojen eli brändi-, markkina- ja yrittäjyysorientaation yhdysvaikutusta parannettaessa brändin tuloksellisuutta.
Strategisilla vaihtoehdoilla on eri painotuksia: brändiorientaatio korostaa yrityksen arvoja ja asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa kehittyvää brändi-identiteettiä kestävien brändien perustana, markkinaorientaatio painottaa asiakkaan ymmärtämistä ja asiakkaan tarpeita tarjooman ja brändin kehittämisen lähtökohtana ja yrittäjyysorientaatioon liittyvät proaktiivisuus, innovatiivisuus ja riskinotto.
Väitöskirja on ensimmäisiä tutkimuksia, joissa empiirisesti todennetaan usean eri strategisen vaihtoehdon yhdysvaikutuksia b2b-brändin menestykseen. Yhdysvaikutuksia tarkasteltiin ns. hybridi-yhdysvaikutuksen ja moderoivan yhdysvaikutuksen näkökulmista. Brändin menestystä mitattiin neljällä osa-alueella: brändin arvon, brändin uskottavuuden, brändin tunnettuuden sekä brändin taloudellisen menestyksen näkökulmasta.
Tutkimusta varten tehtiin laaja kirjallisuuskatsaus ja kerättiin 250 suomalaisen, yritysten välisillä markkinoilla toimivan pk-yrityksen kyselyaineisto. Tutkimustulosten mukaan yrityksen brändiorientaatio ja markkinaorientaatio yhdessä, ns. hybridiorientaatio vahvistaa pk-yrityksen brändiä. Erityisesti brändiin keskittynyt strategia näyttäisi kuitenkin olevan tehokkaampi brändin tunnettuuden lisäämiseksi kuin asiakkaaseen ts. markkinaan keskittynyt strategia. Brändin menestymistä edesauttaa kulloinkin optimaalisen strategian valinta.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024