Terveyspelikehitystä tukevat työkalut ja menetelmät
Väitöstilaisuuden tiedot
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja aika
Väitöstilaisuuden paikka
Linnanmaa L10 ja https://oulu.zoom.us/j/68428361333
Väitöksen aihe
Terveyspelikehitystä tukevat työkalut ja menetelmät
Väittelijä
Filosofian maisteri Tanja Korhonen
Tiedekunta ja yksikkö
Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, M3S
Oppiaine
Tietojenkäsittelytiede
Vastaväittäjä
Professori Olga De Troyer, Vrije Universiteit Brussel
Kustos
Dosentti Raija Halonen, Oulun yliopisto
Terveyspelikehitystä tukevat työkalut ja menetelmät
Terveydenhuollon palveluihin tarvitaan uusia digitaalisia työkaluja tukemaan asiakkaita. Terveyspelit voivat tarjota tähän kustannustehokkaita ja asiakasta motivoivia menetelmiä. Tavoitteena terveyteen ja hyvinvointiin liittyvillä hyötypeleillä on innostaa pelaajaa parantamaan omaa psykologista, fyysistä tai sosiaalista hyvinvointiaan. Terveyspelien kehitysprosessi vaatii monialaista yhteistyötä ja siksi tarvitaan myös koulutusta aiheeseen liittyen erityisesti eri alojen ammattilaisille, jotka osallistuvat prosessiin.
Tämä monimenetelmäinen väitöstutkimus koostuu kuudesta osa-alueesta. Tutkimuskysymykseen "Millaisia työkaluja ja menetelmiä tarvitaan tukemaan terveyspelikehityksen avainvaiheita?" vastauksena voidaan esitellä terveyspelikehityksen prosessi ja uusi SGTM (Serious Games development Tools and Methods) -malli tukemaan kehitysprosessin vaiheita.
SGTM-malli koostuu seuraavista neljästä eri alueesta: 1) hyötypelipaja, 2) hyötypelikanvas ja -koulutus, 3) monialainen yhteistyö ja 4) näytöt ja ohjeistus. Tämä väitöskirja esittelee uuden mallin, jota voidaan hyödyntää sekä käytännön projekteissa että tutkimuksessa. Hyötypelien kehittäjät voivat poimia ehdotetuista työkaluista ja menetelmistä sellaiset, jotka sopivat parhaiten heidän tarpeisiinsa. Edelleen jatkotutkimuksissa on tärkeää selvittää, millaisin keinoin eri alojen osaajia ja heidän yhteistyöskentelyään voidaan tukea monialaisissa hyötypeliprojekteissa.
Tämä monimenetelmäinen väitöstutkimus koostuu kuudesta osa-alueesta. Tutkimuskysymykseen "Millaisia työkaluja ja menetelmiä tarvitaan tukemaan terveyspelikehityksen avainvaiheita?" vastauksena voidaan esitellä terveyspelikehityksen prosessi ja uusi SGTM (Serious Games development Tools and Methods) -malli tukemaan kehitysprosessin vaiheita.
SGTM-malli koostuu seuraavista neljästä eri alueesta: 1) hyötypelipaja, 2) hyötypelikanvas ja -koulutus, 3) monialainen yhteistyö ja 4) näytöt ja ohjeistus. Tämä väitöskirja esittelee uuden mallin, jota voidaan hyödyntää sekä käytännön projekteissa että tutkimuksessa. Hyötypelien kehittäjät voivat poimia ehdotetuista työkaluista ja menetelmistä sellaiset, jotka sopivat parhaiten heidän tarpeisiinsa. Edelleen jatkotutkimuksissa on tärkeää selvittää, millaisin keinoin eri alojen osaajia ja heidän yhteistyöskentelyään voidaan tukea monialaisissa hyötypeliprojekteissa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024