Yksilön toimijuuden merkitys metsäalan kestävyyssiirtymässä

Julia Autio työskentelee väitöskirjatutkijana Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa. Väitöskirjassaan hän käsittelee metsäteollisuuden kestävyyssiirtymää, siihen liittyviä arvoja ja erityisesti yksilön roolia talouden rakenteiden muutoksessa kohti kestävyyttä. Kestävän kehityksen teemat ovat kiinnostaneet häntä erilaisilla painotuksilla lukiosta asti.
Julia Autio

Kiinnostus ihmisten toimintaan

Kauppatieteen perustutkinto-opinnoissaan Autio suuntautui kansainväliseen liiketoimintaan, koska oli kiinnostunut erityisesti ihmisistä. Kestävän kehityksen teemoja ei hänen omana opiskeluaikanaan muutamia kursseja lukuun ottamatta käsitelty, mutta kiinnostus aihepiiriä kohtaan kasvoi entisestään erityisesti ekologiseen kestävyyteen liittyen.

”Navigoiduin kansainväliseen liiketoimintaan, koska minua ei hirveästi kiinnostanut esimerkiksi laskentatoimi ja rahoitus. Matemaattiset aineet, vaikka olen niistä aina kohtuullisesti suoriutunut, eivät olleet ylin kiinnostuksen kohteeni", Autio kuvailee.

Olen kiinnostunut enemmän ihmisistä, ihmisten toiminnasta, organisaatioista ja erilaisten ihmisilmiöiden parissa työskentelystä.

Vaikka maisteriksi valmistumisen jälkeen Autio päätti olla opiskelematta vähään aikaan mitään, eikä tutkijan ura ollut käynyt mielessäkään, löysi hän itsensä kuitenkin parin vuoden jälkeen kauppakorkeakoulusta väitöskirjatutkijana. Alkuun tutkimus tapahtui muiden töiden ohessa, kunnes yliopistolta tärppäsi projektipaikka ja sitten rahoitus omalle tutkimukselle.

”Valmistumisen jälkeisessä liikunta-alan työpaikassa koin, etten pääse tekemään kestävän kehityksen teemojen kanssa töitä tai se olisi ollut aika kivinen polku, joka olisi vaatinut lisää kompetensseja ja opiskelua aiheesta. Sitten eräs ystävä lähti tekemään väitöskirjaa, niin totesin, että no himputti, kaipa minustakin siihen olisi”, Autio kertoo.

Metsäteollisuutta tutkimaan

Aution tie metsäteollisuuden maailmaan vei toisen isomman tutkimusprojektin kautta.

”Työskentelin ensin projektissa, jossa tutustuin mutkien kautta metsäteollisuuteen ja aihe rupesi kiinnostamaan. Metsä on teemana ja kontekstina monisyinen ja kiinnostava, koska jokaisella suomalaisella on ainakin jonkinlainen metsäsuhde ja paljon erilaisia ajatuksia metsän merkityksestä ja rooleista. Ristipaine, jossa on mukana yrittäjän taloudellinen intressi hyödyntää luonnonresursseja saadakseen leipää pöytään ja toisaalta kaikki luonnon omat arvot, rupesi kiinnostamaan”, Autio kertoo.

Autio haastattelee tällä hetkellä tutkimukseensa erityisesti metsäalan yksinyrittäjiä ja haluaa tutkimuksellaan korostaa, että myös jokaisen omilla valinnoilla on kestävyyskysymyksissä väliä.

Yksi pieni yrittäjä on hyvin yksinään monien odotusten ja ristipaineen keskellä. Hyödynnän tutkimuksessani institutionaalista teoriaa, jossa intressinä ovat isot yhteiskunnalliset rakenteet. Viitekehykseni keskittyy ihmiseen yksilönä ja ryhmänä, koska ihmisethän yhteiskunnalliset rakenteet lopulta rakentavat, jolloin toimijuus on siellä ihmisessä.

"Miten yksilön arvot ja sisäiset maailmat voivat käytännön kautta vaikuttaa kestävyyssiirtymään ja isompaan institutionaaliseen ympäristöön?” Autio pohtii.

Ihan tavallinen tutkija, ei yli-ihminen

Aution mukaan kauppatieteiden väitöskirjatutkijan työ sisältää monenlaista tehtävää ja työt jaksottuvat tutkimusvaiheiden mukaan.

”Välillä teen enemmän haastatteluja ja litteroin niitä. Joinain päivinä teen analyysia aineistosta eli alleviivaan ja koodaan, mistä aiheista aineistossa puhutaan ja mitkä aiheet kiinnostavat tutkimuksen näkökulmasta. Toisina päivinä tai toisina viikkoinakin saatan vain lukea ihan hulluna ja rakentaa sen kautta tutkimukseni teoriapohjaa. Lisäksi opetan ja teen omia tohtoriopintoja. Sitten on kaikkea oheistoimintaa, tutkimuksen esittelyä ja sen valmistelua, keskusteluihin osallistumista ja palavereja oman tutkimuksen teemoihin liittyen”, Autio kertoo.

Vaikka tutkimustyö ei ensimmäisenä urasuunnitelmissa ollutkaan, Autio on ollut erittäin tyytyväinen.

Minulla oli mielikuva, että tutkijat ovat täysin yli-ihmisiä ja vaaditaan huippuneroutta, että tänne pääsee. Ei se näin kuitenkaan ole: ihan tavallisia ihmisiä täällä on ja tutkimukseen tarvittavat taidot ovat samalla lailla harjoiteltavia kuin muutkin. Olen viihtynyt aivan tosi hyvin, meillä on ihana työyhteisö ja tykkään akateemisesta vapaudesta, kun saa olla korkealentoisiakin pohdintoja.

Valokuvat: Juha Sarkkinen
Teksti: Tekla Heinonen

"Olen kiinnostunut ihmisistä, ihmisten toiminnasta, organisaatioista ja erilaisten ihmisilmiöiden parissa työskentelystä”, Julia Autio kertoo.

Julia Autio

Väitöskirjatutkija Oulun yliopistolla markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikössä.

Opiskellut kauppatieteitä ja valmistunut kansainvälisen liiketoiminnan suuntautumisvaihtoehdosta vuonna 2020.

Sivuaineena kieli- ja viestintäopinnot (viestintä, saksa, espanja).

Tutustu alan opiskeluun

Opiskele kauppatieteitä kandidaattiohjelmassa tai maisteriohjelmassa. Katso kestävän kehityksen sivuaineen tarjonta sekä miten kestävä kehitys on sisällytetty kaikkien koulutusalojen tutkinto-ohjelmiin.