Lasten ja nuorten vertaisväkivaltaa normalisoivat mekanismit (MEND)

MEND

Lasten ja nuorten ystävyyden ja väkivallan kuvauksia koulun dokumenteissa, koulun arjessa, sekä nuorten kertomuksissa tutkiva hanke. Tutkimus tekee näkyväksi vertaisväkivallan normalisoitumista ja antaa uutta tietoa ja työkaluja tunnistaa ja murtaa normeja, jotka tuottavat ja kätkevät väkivaltaa nuorten ystävyyssuhteissa

Projektin tiedot

Projektin kesto

Rahoittaja

Suomen Akatemia - Akatemiahanke

Rahoituksen määrä

531 354 EUR

Projektin koordinaattori

University of Oulu

Projektin vetäjä

Projektin kuvaus

Nuorten ystävyyssuhteissaan kokema väkivalta on vähän tutkittu ilmiö, vaikka 25 % nuorten kokemasta väkivallasta on ystävän tai kaverin tekemää. Nuoret eivät välttämättä tunnista väkivaltaa kaverisuhteissaan tai voivat kokea pakkoa alistua sille. Tämä kolmivaiheinen tutkimus tuottaa tietoa nuorten ystävyyssuhteissa normalisoituvasta ja piiloutuvasta väkivallasta sekä nuorten kertomuksista väkivallasta ja ystävyydestä. Tutkimus tarkastelee ystävyyden ja väkivallan kuvauksia koulun dokumenteissa, koulun arjessa, sekä nuorten kertomuksissa. Tutkimus tekee tärkeällä tavalla näkyväksi vertaisväkivallan normalisoitumista. Hanke tuottaa nuorille ja kasvattajille uutta tietoa ja työkaluja tunnistaa ja murtaa normeja, jotka tuottavat ja kätkevät väkivaltaa nuorten ystävyyssuhteissa.