Yleistäminen ja teemakartan sisältö
|SISÄLLYSLUETTELO|
|
|
Yleistä |
|
Teemakartta on hyvä visuaalinen viestin silloin, kun kartan tietoaines välittyy
tehokkaasti kartan tulkitsijan tajuntaan. Kartografi voi säännellä kahta kartan
osatekijää hyvän viestintätehon saavuttamiseksi. Kartan tietoainesta voidaan lisätä
rajattomasti lisäämällä kartan piirtämistarkkuutta ja teema-ainesta. Tietoaineksen
lisääminen ei kuitenkaan lisää kartan kommunikaatiokykyä loputtomasti, koska
lukija ei pysty poimimaan kasvavasta tietomäärästä oleellisinta. Tilasto- ja
havaintoaineiston jalostaminen teemakarttaa varten tapahtuu yleistämisprosessin eri
vaiheissa.
|
|
Kuva 6. Teemakartan viestintäteho ei ole suorassa suhteessa
piirtämistarkkuudella ja teema-aineksen runsaudella mitattuun karttatiedon määrään.
Kartan viestintäteho alkaa vähetä tietosisältöä kasvatettaessa yli lukijan
omaksumiskyvyn.
|
Yleistämistapahtuma | |
Yleistämisellä tarkoitetaan kaikkia niitä kartanlaadinnan vaiheita, joilla
kartoittaja pyrkii optimoimaan kartan tietoaineksen suurimman kommunikaatiokyvyn
saavuttamiseksi. Karttakuvan tuottaminen reaalimaailmasta edellyttää sekä alueeseen
että tilasto- ja havainto-aineistoon liittyviä valintoja. Käytännössä
yksinkertaistamisella pyritään jättämään kartasta pois epäolennaisuuksia. Myös
luokittelut ovat osa yleistämisprosessia (Kuva 7.). Seuraavassa käsitellään
tarkemmin yleistämisen vaiheita.
|
|
Kuva 7. Kartografisen yleistämisen vaiheet. |
Valikointi | |||||||||||
Valikointia pidetään yleistämistapahtuman ensimmäisenä vaiheena, koska teemakartan
yleiset "linjat" määräytyvät sen perusteella. Teemakartan laatijan on pohdittava
kartan käyttötarkoitusta valintoja tehdessään. Valinnan kohteita ovat:
|
|||||||||||
|
Yksinkertaistaminen | ||||||||||||||||
Yksinkertaistamisesta on kartografiassa totuttu käyttämään suppeammassa
merkityksessä käsitettä yleistäminen. Yksinkertaistaminen riippuu olennaisesti
teemakartan mittakaavasta, kartassa esitettävistä ilmiöiden laadusta ja valitusta
mittaustarkkuudesta. Yksinkertaistamisessa korostetaan valittujen ilmiöiden
olennaisia piirteitä ja karsitaan epäolennaisuuksia. Yksinkertaistamisessa on
useita lähestymistapoja:
|
||||||||||||||||
|
Luokittelu | |||||||||||||||||||||||
Yleisesti luokittelulla tarkoitetaan numeerisen aineiston ryhmittämistä luokkiin
siten, että kunkin luokan sisäinen vaihtelu on pienempää kuin ryhmien välinen
vaihtelu. Kartografiassa havaintoaineiston luokittelu merkitsee sitä, että kaikkien
havaintojen arvojen erillisen kartografisen käsittelyn asemesta annetaan vain
kullekin luokalle oma symbolinsa. Alueellisen jakautuman luokittelussa
hajautuneiden erillisten esiintymien asemesta esitetään vain lähekkäisiä esiintymiä
kuvaava symbolipiste, jonka etäisyys samaan luokkaan kuuluviin muihin havaintoihin
on minimissään. Symbolin kohdalla ei tarvitse olla kuvattavaa esiintymää.
Esiintymäpisteet eliminoidaan ja vain luokkaa kuvaava symboli säilytetään.
Luokittelussa on ratkaistava luokkien mielekäs lukumäärä ja valittava perustellut
raja-arvot, jotka määräävät luokkavälin |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
ESIMERKKI TEEMAKARTAN LUOKITTELUSTA |
LÄHTEET: Peltonen 1989 |
|SISÄLLYSLUETTELO| | © Timo Koivunen 2001 |