Videocastin kertomaa: Yujan monet ulottuvuudet

Tässä blogiartikkelissa on videocastin lisäksi lisää tietoa Yujan ominaisuuksista.

Digipedaporinoita-videocast-sarjamme toisessa osassa kerromme Oulun korkeakoulujen yhteisestä mediapalvelusta Yujasta. Video on hieman yli kahdeksan minuuttia pitkä ja se on tekstitetty.

YuJa on Oulun yliopiston ja Oamkin yhteinen, median hallintaan tarkoitettu työkalu. Kaikki Oulun yliopiston ja Oamkin opiskelijat ja henkilöstö voivat säilyttää videotiedostonsa Yujassa ja jakaa ne sieltä muihin palveluihin katsottavaksi.

Videoiden jakaminen Yujasta

Yujan käyttäjänä voit jakaa videoita oman organisaation ulkopuolelle linkillä. Share-toiminnolla voit jakaa videoita ja niiden muokkausoikeuksia kollegoille. Opetusvideoiden käytössä paras tapa on liittää video Moodleen käyttämällä Moodlen Ulkoinen työkalu -aktiviteettia. Moodlen kautta käyttäminen yksilöi käyttäjät ja mahdollistaa muun muassa kyselyiden (Quizz) lisäämisen videoihin sekä analytiikan (käyttäjäkohtaiset katselukerrat, katseluajat, katselun kesto yms.).

(Ohje jakamiseen Yujasta linkillä. Ohje jakamiseen Share-toiminnolla. Ohje jakamiseen Moodlesta)

Yujan ominaisuuksia

Yuja-videoihin saat tilattua melko tarkan automaattisen tekstityksen, jota voit muokata Yujan omalla editorilla. Editorissa onnistuu myös yksikertainen videoeditointi, kuten pätkien leikkaaminen pois.

Voit luoda soittolistoja jakamalla videoita kansioihin (esim. Moodle-kurssin kaikki videot).

Software Centeristä ladattavalla Yuja Software Capture -lisäosalla voit luoda ruudunkaappausvideoita (näytön, kameran ja mikin nauhoittaminen). Tähän tarkoitukseen löytyy myös PowerPointista Yuja-lisäosa.

Quizz-työkalulla voit liittää videoihin kyselyitä, joiden tulokset siirtyvät Moodlen Arviointikirjaan.

Yujan mediasoittimessa voit tehdä henkilökohtaisia muistiinpanoja (Notes) sekä kirjoittaa yleisiä kommentteja. Voit myös liittää videoihin liitetiedostoja.

Yleistä YuJan käytöstä

• Tarvitset Oulun yliopiston tai Oamkin käyttäjätunnuksen YuJan käyttöön.

• Käytä YuJaa vain työhösi/opintoihisi liittyville videoille.

• Huolehdi tekijänoikeuksista/käyttöoikeuksista ja tietosuojasta.

• Huolehdi saavutettavuudesta, jos sitä edellytetään sinun videoltasi

• YuJa on ensisijaisesti videoiden jakeluun tarkoitettu palvelu:

• YuJa ei sovellu korkealaatuisten raakavideoiden säilytykseen.

• Yuja ei ole arkisto. Arvokkaat ja arkistoitavat videomateriaalit kuuluvat tiedonohjaussuunnitelman mukaan sähköiseen arkistoon.

Yuja-tuki: YuJa Help Center, Yuja-ohjeet ict.oulu.fi:ssä

Joni Liikala