Liiketoiminnan kasvun elementit
Tämä moduuli on pakollinen Executive MBA -koulutuksessa. EMBA in Safety Management -koulutuksessa ensimmäinen kurssi on pakollinen ja Liiketoiminnan kasvu ja myynti -kurssi on vaihtoehtoinen projektityön kanssa.
Kurssin käytyään opiskelija ymmärtää perusteet asiakaslähtöisen liiketoiminnan johtamiseen liittyen sekä pystyy soveltamaan näitä näkökulmia oman organisaationsa toiminnan analysointiin ja kehittämiseen. Kurssin sisältö rakentuu seuraavien teemojen ympärille:
- Miten eroja on kuluttaja- ja B-to-B markkinoinnin välillä?
- Miksi asiakkuudet ovat tärkeitä?
- Kuinka asiakkaan kokema arvo muodostuu?
- Miten asiakasorientoitunut organisaatio kehittyy?
- Kun pelkkä tyytyväisyys ei enää riitäkään:
- Miten asiakkaat pidetään?
- Brändi
- Asiakaslähtöisen viestinnän keinot
- Miten rakentuu hyvä asiakaskokemus?
- Digitaalinen viestintä
- Miten johtaa asiakastietoa?
Kouluttajat
Kurssin sisällöstä vastaava professori Petri Ahokangas ja verkkokouluttajina toimivat professorit Satu
Nätti ja Saila Saraniemi Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.
Kurssin suoritustapa
Kurssi toteutetaan verkkokurssina Priima-oppimisympäristössä.
Kurssi kuuluu pakollisena EMBA-koulutuksiin.
Kurssin tavoitteena on perehdyttää osanottajat liiketoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen sekä myynnin ja myynnin johtamisen näkökulmiin. Ensimmäisessä seminaarissa tarkastelemme liiketoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen prosessia, sen strategioita ja operaatiota, kompetensseja ja niiden kehittämistä sekä teorian että käytännön näkökulmasta. Toisessa seminaarissa painopiste on myynnin ja markkinoinnin prosesseissa, johtamisessa ja kehittämisessä sekä kansainvälisen liiketoiminnan uusissa teemoissa.
Kurssin jälkeen osallistujat hahmottavat ja ymmärtävät kasvavan liiketoiminnan ja kansainvälisen liiketoimintaympäristön keskeiset elementit ja riippuvuudet yrityksen toiminnan kautta nähtynä. Osallistujat pystyvät myös analysoimaan, rakentamaan ja johtamaan kasvun ja kansainvälistymisen vaatimia prosesseja ja operaatiota sekä näkemään näiden välisiä riippuvuuksia. Myynnin osalta osallistujat ymmärtävät myyntityön ja myynnin johtamisen keskeiset teemat, ja pystyvät oppimansa pohjalta rakentamaan ja kehittämään myynnin ja kansainvälisen myynnin strategiaa. Kurssilla opittua sovelletaan käytännön case-tapauksiin mm. työpajaharjoituksen kautta sekä oman yrityksen myyntistrategian rakentamisen avulla.
Kouluttajat
Kurssin sisällöstä vastaa professori Petri Ahokangas Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Muina asiantuntijoina toimivat yliopistolehtori Lauri Haapanen ja case-esityksen pitäjät eri yrityksistä.
Kurssin suoritustapa
Kurssiin kuuluu kaksi seminaaria (yhteensä 5 päivää)
- Kasvu ja kansainvälistyminen
- Myynti ja myynnin johtaminen
sekä kirjallinen oppimistehtävä.
Kurssi kuuluu pakollisena Executive MBA -koulutukseen ja on EMBA in Safety Management -koulutuksessa vaihtoehtoinen liiketoiminnan kehittämisen projektityön kanssa.
Kurssilla tehdään todellisen case-yrityksen toimeksiannosta kolmen hengen konsulttiryhmänä toimenpide-esitys kohdeyrityksen liiketoiminnan kehittämiseen, uudistamiseen tai kokonaan uuden liiketoiminnan rakentamiseen.
Liiketoimintasuunnitelma tehdään kohdeyrityksen nykyisen tai uuden liiketoiminnan ympäristöön käyttäen hyväksi esimerkiksi EMBA-ohjelman strategiakurssilla opittua Business Model Canvasia, Lean Canvasia ja/tai Business Model Wheel –työkalua. Myös muut kurssilla opitut strategiatyökalut ovat mahdollisia ja siten hyödynnettävissä.
Kurssi valmentaa opiskelijoita henkilökohtaisesti parempiin taitoihin suullisessa esityksessä katselmointien ja loppuesityksen arviointien avulla. Lisäksi kurssi valmentaa opiskelijoita projektityöskentelytaidoissa heidän keskenään muodostamissa projektiryhmissä.
Kunkin projektitiimiläisen vastuut tulee kirjata projektisuunnitelmaan, jonka etenemistä katselmoidaan ennen lopullista arviointia ja projektiesitystä.
Katselmoinnit ja niiden kohteet:
- Valitun casen esittely Business Model Canvasin avulla, tiimin roolitusten sekä projektisuunnitelman esittely
- Esitys liiketoimintamallista: fokus arvolupauksessa (value proposition, value co-creation, co-creation network) ja kilpailija-analyysissä
- Liiketoimintasuunnitelman loppuesitys
Katselmointien 1 ja 2 fokus (Business Model Canvas / Arvolupaus) voi olla käänteinen riippuen siitä, kuinka tuttua kohdeyrityksen liiketoiminta on projektiryhmälle. Mikäli se on tuttua, on luontevampaa edetä arvolupauksen kautta kohti liiketoiminnan kokonaisuuden kuvausta. Joka tapauksessa projektiryhmän roolitukset ja projektisuunnitelma tulee esittää 1. katselmoinnissa.
Kouluttajat
Kurssin sisällöstä vastaa professori Petri Ahokangas Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Projektitöitä katselmoivat professori KTT Timo Koivumäki ja lehtori KM Outi Mikkola. Mukana on mahdollisesti myös muita vierailevia kouluttajia.
Kurssin suoritustapa
Projektityö, jossa arvioinnin kohteena ovat loppuraportti ja suullinen esitys projektin tuloksista. Jokainen kurssille osallistunut saa henkilökohtaisen palautteen suullisesta esityksestään ulkopuolisen toimijan toimesta.
Kurssi kuuluu pakollisena Executive MBA -koulutukseen ja on EMBA in Safety Management -koulutuksessa vaihtoehtoinen kansainvälisen kasvun ja myynnin kurssin kanssa.