Oulun yliopiston kirjaston turvallisemman tilan periaatteet

Oulun yliopiston kirjasto on sitoutunut turvaamaan kaikille asiakkaille häirinnästä, kiusaamisesta, ahdistelusta sekä syrjinnästä vapaat tilat ja palvelut. Yhtenä keinona tämän edistämiseksi kirjastossa otettiin käyttöön turvallisemman tilan periaatteet keväällä 2024. Periaatteet kehitettiin yhdessä kirjaston asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa asiakaskyselyä hyödyntäen. Millaisia teemoja kyselyssä nousi esiin ja miten turvallisemman tilan periaatteet muotoutuivat?

Toteutimme keväällä 2024 asiakkaillemme verkkokyselyn, jonka avulla pyrimme kartoittamaan, ovatko he kokeneet tai huomanneet häirintää, ahdistelua tai syrjintää kirjaston toimipisteissä. Samalla halusimme selvittää, mitkä seikat tekevät kirjastosta turvallisemman tilan juuri heille.

Iso kiitos vielä kaikille kyselyymme vastanneelle 108 asiakkaallemme! Vastaajista 68 oli opiskelijoita ja 44 henkilökuntaa, joten osa vastaajista kuului molempiin ryhmiin. Muuhun asiakasryhmään kuului vain yksi vastaaja. Selvästi suurin osa vastaajista (88 henkilöä) ei ollut kokenut tai huomannut häirintää, ahdistelua tai syrjintää kirjaston toimipisteissä. Kuitenkin vastaajista kuusi oli kokenut tai huomannut häirintää, ahdistelua tai syrjintää joskus ja 11 vastaajaa harvoin. Kolme vastaajista ei osannut sanoa oliko kokenut tai huomannut häirintää, ahdistelua tai syrjintää. Yleisimmät häirinnän, ahdistelun tai syrjinnän muodot olivat häiriökäyttäytyminen, jota oli kokenut tai huomannut seitsemän kyselyyn vastanneista sekä seksuaalinen häirintä tai ahdistelu, jota oli kokenut tai huomannut kuusi vastaajaa.

Kyselyn vastauksissa painottui henkilökunnan merkitys ja läsnäolo turvallisuutta tuovana tekijänä. Myös hiljaisuutta ja rauhallisuutta sekä selkeitä toiminta- ja turvallisuusohjeita painotettiin. Vastauksissa nousi esiin myös yhdenvertaisuuteen liittyviä teemoja, kuten kaikkien mahdollisuus käyttää tiloja ja palveluita mahdollisista toimintarajoitteista huolimatta.

Kyselyn vastausten perusteella kirjastolle muodostettiin seuraavat periaatteet:

• Me Oulun yliopiston kirjastossa olemme sitoutuneet edistämään ihmisten tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Kirjastomme on kaikille avoin ja henkilökuntamme on kirjastossa asiakkaitamme varten. Kysy apua, autamme mielellämme.
  • Kirjastomme tarjoaa tiloja niin opiskeluun, viihtymiseen, ryhmätyöskentelyyn kuin hiljentymiseenkin. Noudatathan eri tiloja koskevia äänenkäyttöön liittyviä sääntöjä.
  • Haluamme turvata kaikille asiakkaillemme ja henkilökunnallemme turvallisen ja viihtyisän toimintaympäristön, emmekä näin ollen hyväksy minkäänlaista häirintää, ahdistelua tai syrjintää. Kunnioitamme jokaisen fyysistä ja psyykkistä yksityisyyttä ja omaa tilaa.
  • Mikäli huomaat epäasiallista käytöstä kirjaston tiloissa, niin ilmoitathan siitä kirjaston henkilökunnalle. Puutumme häiriötilanteisiin.

Kyselyssä nousi esille toiveita toimintaohjeisiin ja ilmoituskanavaan liittyen häirintätilanteiden varalle. Turvallisemman tilan periaatteet ja kirjastokohtaiset toimintaohjeet löytyvät kirjaston verkkosivuilta ja molemmat on tuotu näkyville myös kirjastojen tiloihin.

Toimintaohjeet kannustavat kaikkia reagoimaan epäasialliseen kohteluun, häirintään, syrjintään sekä ahdisteluun ja ne tekevät kyselyn perusteella kirjastosta turvallisemman tilan kaikille. Turvallisemman tilan kehittäminen on kuitenkin jatkuva prosessi, johon Oulun yliopiston kirjasto on sitoutunut jatkossakin taatakseen asiakkailleen turvallisemmat, yhdenvertaisemmat sekä tasa-arvoisemmat tilat ja palvelut.

Kirjoittajat:
Susanna Kouva, tietopalveluneuvoja
Ada-Maria Rantatalo, tietoasiantuntija
Kirsi Vähäkangas, informaatikko
Oulun yliopiston kirjasto

Kirjoittajat kuuluvat kirjaston turvallisemman tilan työryhmään, joka palkittiin yliopiston arvon ”kannamme vastuuta” esimerkillisestä toteuttamisesta Oulun yliopiston lukuvuoden 2024-2025 avajaisjuhlassa 9.9.2024.